Първичното публично предлагане на China Railway Construction Corp., която планира да набере на борсата капитал в размер на 5.5 млрд. долара и да се превърне в най-голямото азиатско IPO може да донесе загуби на инвеститорите, коментират специалисти във финансовото издание Bloomberg.

Основна причина за това може да се окаже неблагоприятната среда на световните борси, включително и на тези в Хонг Конг и Шанхай.

Акциите на китайската компания, изграждаща модерни железопътни линии в Китай и възнамеряваща да изхарчи за разширяване на бизнеса си 800 млрд. долара, ще стартират търговията си следващата седмица.

Това обаче се очаква да стане в не особено благоприятен за борсата в Китай момент, като широкият индекс CSI 300 регистрира значителни загуби след постигането си на исторически рекорд към края на миналата година. Към момента той е при ниво от 20% под достигнатия си на 16 октомври 2007-а максимум.

Китайски компании набраха през същата година на хонгконгската борса рекордните в историята 127 млрд. долара. Обръщането на положителния тренд обаче донесе след себе си "охлаждане" при първичните публични предлагания, както и отлагане на много планирани за тази година IPO-та.

Много инвеститори, участвали в първичното публично предлагане на компанията, са с надеждата, че акциите ще отбележат повишение при старта си на търговия на китайската фондова борса и ще реализират печалби.

Пазарни наблюдатели коментират, че ако те не стартират силно, разочаровани инвеститори могат да ги продават на всяка цена, което да доведе до низходящ натиск и при книжата на компанията.

Те са закупени при съотношение цена-печалба от 28, което поставя въпроса доколко съществува потенциал за повишение на цената при дебюта им на борсата. Средното съотношение цена-очаквана печалба на търгуваните в Хонг Конг китайски компании е при ниво от 18.