Докато националните отбори по футбол се борят за световната титла в Бразилия през следващата година, по футболните терени ще се води и друга битка за световно надмощие – между концерните за спортни стоки Adidas и Nike.

В момента Nike контролира 14.6% от световния пазар на спортни стоки, в сравнение с 11.4% за Adidas и съкращава преднината на германската марка в Европа. Adidas е притежавала 13.2% от западноевропейския пазар на спортни стоки през 2012 г. в сравнение с 12.4% пазарен дял за Nike, според данни на Euromonitor.

В продължение на повече от 40 години логото на Adidas краси футболни екипи и обувки. Компанията има силни партньорства, които я поставят в добра позиция за предстоящото предизвикателство – близки отношения с германския футболен клуб Байерн Мюнхен, от който притежава 9%, и с ФИФА, за която осигурява официалните екипи за Световното първенство.

Adidas прогнозира рекордните 2 млрд. евро продажби на футболни стоки през 2014 г. и увеличаване на продажбите на компанията до 17 млрд. евро за 2015 г.

Щатската компания Nike навлиза на футболния пазар едва през 1994 г. Компанията обаче вече има няколко сериозни партньорства с футболни клубове, между които и с английския шампион Манчестър Юнайтед.

От Nike не публикуват данни за продажбите по категории, но прогнозират общи продажби в размер на до 30 млрд. долара за 2015 г., което предполага, че от компанията очакват силно представяне по време на Световното първенство.

Nike отчете 8% скок на продажбите в Европа за първото тримесечие на финансовата 2013 г., приключило в края на август. За същия период продажбите на Adidas в Европа падат със 7%.

Adidas прави всичко възможно да напомни за присъствието си в Бразилия, чиито национален отбор е спонсориран от Nike.

Бразилия е печелила световното първенство рекордните пет пъти, а страната е синоним на красивия футбол, което означава, че се вдига много шум покрай турнира и покрай спортните екипи на Nike.

Adidas има за цел да наложи своето присъствие с играчи като Лионел Меси и Месут Йозил, чиито национални отбори Аржентина и Гемания, респективно, са спонсорирани от Adidas, както и чрез официалната топка на първенството "Brazuca", която се продава на цена от 160 долара, но е безплатна за всички бразилци родени в деня на пускането й.

Предвид мащаба на съперничеството Adidas ще използва и така наречения "амбуш маркетинг." Наблюдатели отбелязват като ранен пример за това представянето на нови анцузи на футболния клуб Палмейрас в жълт, зелен и син цвят, каквито носи националния отбор на Бразилия.

Според Клаус Йост, президент на веригата магазини за спортни стоки Intersport, рекламните лица на Nike като Франк Рибери и Кристияно Роналдо са една от причините за нарастващите продажби на марката в Европа.

Популярните рекламни лица също се в основата на цялостния успех на Nike.

Впечатляващият списък с рекламни агенти на Nike включва актуални звезди като футболиста Роналдо, тенисиста Роджър Федерер, голфърите Тайгър Уудс и Рори Макилрой и легендарни атлети като Карл Люис и майкъл Джонсън.

Най-голямото предизвикателство в битката между марките ще е кой ще спечели короната да бъде „готин“ - нещо, което е доста по-трудно от това да създадеш нов продукт.

В момента пазарни наблюдатели и консултанти твърдят, че Nike изглежда има предимство пред Adidas благодарение на по-ранното прилагане на нови технологии, които впоследствие биват впрягани в по-голямото присъствие на компанията в социалните медии.

Nike има близо 2.5 милиона последователи в Twitter, в сравнение с малко над 570 000 за Adidas. Компанията също така комуникира по-добре във Facebook с почитателите си, отколкото Adidas със своите.