През по-голямата част на 90-те години и в началото на новия век Аdidas притежаваше обещаващ дял от баскетболния свят. Посредством революционните методи на Джон Пол Вакаро, по-известен като “Сони”, Adidas внедри марката си дълбоко в света на баскетбола, за да се превърне в една от водещите компании по продажби на спортни обувки в САЩ.

Вакаро, който често е определян като “Кръстника на културата на носене на баскетболни обувки,” създава феномена спонсорски договори с училищни отбори, като по този начин представя продукта на компаниите на най-талантливите спортисти в страната, докато са още в ранна възраст.

Тази стратегия, заедно с репутацията на Вакаро и неговия годишен баскетболен лагер ABCD, дава на Adidas предимство при вербуването на следващата голяма звезда, пише Complex.

Вижте още: От Under Armour се надяват Стеф Къри да е техният Майкъл Джордан

Формулата за успеха на Сони Вакаро доказва ефективността си още в началото на работата му в Adidas. Неговият първи клиент е талантлив гимназист, който в момента играе в Лос Анджелис Лейкърс. Името му е Коби Брайънт.

През 1996 г. Вакаро е в основата на рекламния договор, съгласно който Брайънт ще получава по 1 млн. долара на година и който разтърси спортния свят. Рекламна сделка от подобен мащаб бе безпрецедентна за 90-те години, особено когато става въпрос за гимназист

Вакаро обаче има набито око за това кой ще е следващият голям талант, точно както избира и Майкъл Джордан по времето, когато работи за Nike.

Брайънт процъфтява по време на рекламния си договор с Adidas, като достига до Мача на звездите в НБА още във втория си сезон.

След това се появява Трейси Макгрейди. Роденият във Флорида гимназист се изстрелва нагоре в училищните класации след отлично представяне по време на ABCD лагера на Вакаро. Този път от Nike действат доста по-активно, отколкото в случая с Коби Брайънт, но въпреки това Макгрейди подписва с Аdidas.

Аdidas води вече с 2 на 0 при сключването на рекламни договори с млади звезди, до един слънчев ден в Малибу през 2003 г. Сони Вакаро е на прага да подпише с най-големия си клиент до този момент – Леброн Джеймс.

“Кралят”, както го знаем днес, е училищен феномен и вече е на кориците на списанията, а няколко негови мача са излъчени по ESPN. При срещата с Джеймс и неговата майка Глория, Вакаро им обещава, че Джеймс че получи рекламен договор за 100 млн. долара за 10 години.

След това Вакаро представя пред ръководството на Adidas план за подписването с Джеймс, като по негови думи ръководството се съгласява.

По време на окончателната му презентация пред лагера на Леброн Джеймс обаче Вакаро разбира, че ръководството на Adidas е променило условията по договора. Вместо гарантираните 10 млн. долара на година за период от 10 г., Аdidas му предлагат само по 7 млн. долара долара плюс допълнителни стимули.

Вижте още: Четири грешки, които доведоха до падението на Adidas

Разбира се, Джеймс прекратява преговорите и в крайна сметка подписва договор за 90 млн. долара с Nike. Това се оказва тежък удар за Adidas, тъй като Леброн Джеймс изигра съществена роля в това Nike да генерира над 16 млрд. долара приходи от 2003 г. насам.

Само през 2014 г. взелият участие в 11 Мача на звездите е генерирал над 340 млн. долара приходи за компанията и е допринесъл за това Nike да контролира цели 92% от пазара на баскетболни обувки през 2013 г., според Forbes.com.

Според Вакаро решението на Adidas да не предостави още 3 млн. долара гарантирани средства на година на един от най-популярните спортисти на настоящия век е “най-глупавата грешка, която някой някога е правил при преговори.”

Освен че изпуска милиарди долари приходи, Adidas изпуска и възможността да контролира пазара на баскетболни обувки.