Леброн Джеймс е на път да подпише най-доходоносния си договор, благодарения на който ще получава по над 22 млн. долара, за да играе в Кливланд или Маями.

Който и град да избере обаче, договорът ще бъде само малка част от неговата крайна цел - да стане милиардер.

Не, че Джеймс ще играе за малко пари. Очаква се той да подпише за максималната допустима сума съгласно колективното трудово споразумение на Националната баскетболна асоциация. Джеймс също така е получил около 128 млн. долара за първите си 11 години в лигата.

Заплатата му в НБА обаче бледнее в сравнение с рекламните му договори. Преди да изиграе и първата си минута в НБА, Nike бяха подписали с Джеймс, който тогава бше още тийнейджър, седемгодишен договор на стойност 90 млн. долара. Сред другите му рекламодатели са Coca-Cola, McDonald's, Samsung и Dunkin Brands.

Според някои информации приходите му от реклама възлизат на между 38 млн. долара и 53 млн. долара на година, което е повече от всеки друг спортист. Само настоящият му договор с Nike е на стойност 20 млн. долара на година.

Дори и общата сума от рекламните му приходи, откакто е в НБА, възлиза на „едва“ малко над 300 млн. долара. Така че той ще има нужда от инвестиции, за да може състоянието му да достигне десетцифрена стойност.

През 2007 г., преди още да стане свободен агент за първи път, тогава 22-годишният Джеймс вече преследва голямата си цел. Той се сприятелява с Уорън Бъфет, получава инвестиционни съвети и създава собствена компания - LRMR Marketing, която да се грижи за инвестициите му в новосъздадени компании, имоти и други компании.

Сред тях са придобиването на 10% в производителя на велосипеди Cannondale, както и дял в компанията за луксозни слушалки на Доктор Дре - Beats, която, според ESPN, му е донесъл 30 млн. долара, когато компанията бе придобита от Apple за 3 млрд. долара по-рано тази година.

Вижте още: Как харчат милионите си 10-те най-доминиращи спортисти днес?

Маверик Картър, приятел от училища на Джеймс, който е и негов партньор в LRMR, споделя пред CNNMoney през 2007 г., че целта на Джеймс да стане милиардер се концентрира повече около инвестициите, отколкото около доходите му от баскетбол или рекламните договори.

"Невъзможно е да станеш милиардер само от рекламни договори," казва Картър. "Дори и най-големите рекламни договори не могат да те изведат до там. Важното е как правиш пари, докато спиш, които да те отведат до там."

Сред инвестициите на Джеймс е и миноритарен дял в английския футболен клуб Ливърпул, който придобива като част от сделка с Fenway Sports Group. Компанията е мажоритарен собственик не само на Ливърпул, но и на бейзболния Бостън Ред Сокс и на отбора от NASCAR Roush Fenway Racing.

Ако успее да стане милиардер, не е ясно дали Джеймс ще е първият действащ спортист, който ще го направи.

През 2009 г. от Forbes бяха изчислили, че приходите от наградни фондове и реклами на Тайгър Уудс са преминали тази граница. И двата основни източника на доходи на Уудс обаче намаляха от тогава вследствие на комбинация от проблеми на голф игрището и секс скандал извън него. Скандалът пък доведе до развод, който също намали състоянието на голфъра.