Фабрицио Мелегари признава, че е един от малкото италианци, които очакват с нетърпение старта на световното първенство по футбол. Естествено, че както повечето му сънародници, и той е съкрушен от факта, че скуадра адзура не се класира на мондиала.

От друга страна, като главен редактор в Panini (компанията, която издава албуми с колекционерски футболни стикери), той очаква сериозен ръст в продажбите по време на спортната надпревара, пише Bloomberg.

Всеки път, когато се провежда Световно първенство, децата (а и много от техните родители) започват трескаво да събират картичките с футболните си кумири. Албумите, всеки от които е 80 страници, са безплатни, но цената на картичките е около долар за пет бройки.

За няколко седмици училищните дворове в Европа и Латинска Америка се превръщат в своеобразни тържища, на които децата разменят излишните им стикери за такива, които липсват в колекциите им.

Ако някой се окаже достатъчно голям късметлия, за да не му се повтори нито една картичка (макар че на практика това е невъзможно), ще похарчи около 150 долара, за да събере всички 681 футболиста от албума. Повечето деца обаче харчат поне по 300 долара, въпреки че разменят повторенията с приятели.

"Това е доста скъпо хоби", твърди 50-годишният Лука Масе, който е успял да попълни изцяло албумите на Panini за последните шест световни първенства. "Ако събираш стикерите един по един и си купуваш по един-два пакета, никога няма да успееш да завършиш албума", казва той.

Panini e част от една голяма група компании, които на всеки четири години успяват да се възползват максимално от провеждането на мондиала. Производителите на обувки и спортни облекла, като Adidas, Puma и Nike, също генерират много по-високи приходи от средното по време на първенствата.

Луксозната швейцарска марка часовници Hublot, която поддържа официалното времеизмерване на световното, обикновено пуска лимитирани тематични серии за футболния форум, като тазгодишния модел Big Bang Referee.

Дори McDonald’s, като спонсор на първенството, предлага специални промоции по време на мондиала, включително и детски менюта със стикери на Panini.

Италианската компания не публикува други финансови данни, освен годишните си продажби. Те обаче са достатъчно добър индикатор за това колко силна е връзката между спорта и бизнеса. Във всяка от годините, в които са се провеждали световни първенства по футбол, приходите на Panini са скачали с поне една трета. Впоследствие, в годината след мондиала обикновено се наблюдава спад.

През 2014 г. например ръстът на продажбите е с 38%, до 758 милиона евро, а през 2015 г. те падат до 522 милиона. Броят на служителите в компанията се увеличава с около 20% и достига около 1100 души в офисите й по целия свят. Само в Модена, където се намира седалището на фирмата, персоналът се удвоява до около 240 души по време на мондиала.

Основната работа започва около половин година преди първенството и се състои в изрязването на отделните картички, подреждането им в слот машини, които ги разпределят на случаен принцип и опаковането им. Обикновено до началото на надпреварата и първия съдийски сигнал вече са продадени около 90% от стикерите.

Първият албум на Panini излиза на пазара през 1961 г. Тогава купувачите сами са осигурявали лепило за картичките, преди да ги подредят в книжката, а героите са били играчите на отборите от италианското футболно първенство. През 1970 г. компанията пуска на пазара първия си албум за световно първенство. Тогава мондиалът се провежда в Мексико.

През последните години, с цел да диверсифицира своя бизнес, така че да не е толкова зависим от футбола, Panini се опитва да пробие и в други сфери. Компанията вече прави албуми и картички, посветени на известни анимационни филми и комикс герои.

За съжаление, тазгодишният албум за световното първенство ще бъде уникален от колекционерска гледна точка, но причината за това не е особено позитивна. За първи път в него няма да присъства италианският национален отбор. Скуадрата не успя да се класира за надпреварата за първи път от 1958 г. насам.

Фабрицио Мелегари обаче твърди, че всичко е просто бизнес. "В миналото сме издавали албуми без Франция или без Англия. Да, в тези държави това значи много, но от глобална гледна точка винаги липсва по някой голям отбор", казва той.