Двата столични гранда ЦСКА и Левски са футболните тимове у нас с най-многобройни фенове. Това личи и от фейсбук страниците на двата тима, разполагащи съответно с 303 000 и 404 000 почитатели. Това е в пъти повече от евробоецът Лудогорец, която страница е харесана от 68 000 фена.

Сред години лутане и слаби резултати, двата гранда може би най-накрая разбраха как трябва да се измъкнат от посредствеността. За да покажем правия път на Левски и ЦСКА, ще ви информираме как европейските грандове правят пари или откъде идват приходите им.

Манчестър Юнайтед

За последните три месеца на 2014 г. приходите на „червените дяволи“ са 140 млн. евро. От тях – основната част са от спонсори, телевизионни права, постъпления от продажби на билети и артикули.

Приходите от спонсори се равняват на 48.47 млн. евро, от билети – 41.8 млн. евро и от телевизионни права – 38.45 млн. евро.

Вижте още: Лош ли е Луис ван Гаал за бизнеса на Манчестър Юнайтед?

Манчестър Юнайтед е публична компания и последно акциите на тима се търгуваха на цена от 17.20 долара, оценяващи клуба на 2.82 млрд. долара.

Реал Мадрид

За десета поредна година Реал зае лидерската позиция сред най-богатите футболни тимове в класацията на Deloitte. Приходите на годишна база възлязаха на 549.5 млн. евро спрямо 518 млн. евро за Манчестър Юнайтед, 487.5 млн. евро за Байерн Мюнхен и 484.6 млн. евро за Барселона.

„Белият балет“ не е публично дружество, но заедно с Барселона имат хиляди фенове акционери, осигуряващи пропорционална част от бюджета на клуба.

Четете още: 10-те най-големи трансфера в историята на Реал Мадрид

Откъде идват постъпленията на Реал? В сезон 2013/2014 г. Реал е спечелил 204.2 млн. евро от телевизионни права, 113.8 млн. евро от продажба на билети и 231.6 млн. евро от спонсорски договори и продажба на артикули.

Защо обаче показваме моделите на Манчестър Юнайтед и Реал Мадрид и какво е общото с ЦСКА и Левски?

ЦСКА

От изказване на главния акционер на ЦСКА Александър Томов вчера стана ясно, че вторият опит на ЦСКА да се листва на Българска фондова борса ще е през април. Приходите от нея ще се използват за погасяване на задълженията на клуба към НАП.

Първият опит ЦСКА да се превърне в публични дружество (подобно на Манчестър Юнайтед) бе през 2014 г., но емисията не успя, тъй като не бяха пласирани минималния брой акции, предвидени в проспекта на дружеството – 1.4 млн. броя, целящи набирането на поне 4.2 млн. лв.

Заложеният минимум лиши клуба от над 1.2 млн. лв. приходи през миналата година и близо година време история като публично дружество.

Левски

Мажоритарният собственик на Левски Тодор Батков пък взе решение да продава от своите акции на сините фенове. Добрата новина е, че парите ще постъпват директно в касата на клуба. Т.е. колкото повече акции се продават, толкова по-добре ще е финансово Левски (подобно на Реал и Барселона).

Да, това не означава, че клубът ще се листва на борсата, подобно на ЦСКА. В случай, че акционери станат повече от 10 000 фенове, то клубът ще придобие публичен статут, т.е. ще трябва да обявява тримесечни и годишни отчети, както и откъде идват приходите и за какво се харчат.

В даден бъдещ момент това обаче може да е и стъпка към листването на клуба на Българска фондова борса.

За да получи един тим добра оценка от капиталовите пазари, трябва да има добри приходи, спонсори и най-вече успехи, каквито обаче в последните години липсват на ЦСКА и Левски.

* Материалът е с информативен характер и не представлява препоръка за покупко/продажба на ценни книжа.