Според доклад на международната компания за недвижими имоти Colliers International съществуват достатъчно доказателства в полза на твърдението, че домакинът на Световното първенство по футбол увеличава значително шансовете си да го спечели. Докладът на Colliers „Световно първенство по футбол 2014: Бразилски успехи“ разкрива, че от 1970 г. насам, приблизително 32% от страните-домакини са спечелвали Световната купа, 42% от тях са завършвали в първата двойка, 47% - в топ три и впечатляващите 63% - в топ четири.

Роджър Хобкинсън, директор „Консултиране“ в Colliers International, обяснява: "Възможността да домакинстваш на Световно първенство по футбол е често ключът към първия (и понякога единствен) истински успех на държавата-домакин.

До 1966 г., например, Англия никога не беше достигала дори до четвъртфинали; Южна Корея не беше преминавала групова фаза, преди да заеме четвърто място на първенството през 2002 г.; същата година е едва второто участие за страната-домакин Япония, но на него тя преминава успешно груповата фаза; САЩ постигат същия успех едва през 1994 г. (макар че биват отстранени от бъдещия шампион Бразилия още на първите елиминации); третото място на Чили като домакин на Световното през 1962 г. е единственият светъл лъч в не дотам знаменитата футболна история на страната; и двата четвърт финала за Мексико са постигнати по време на ролята му на страна-домакин на Световното през 1970 и 1986."

Хобкинсън добавя: " Бразилия - като отбор и като държава-домакин - ще спечели много. "

В опит да анализират ефекта и да опишат историята на предишните световни първенства, екипите на Colliers International в цял свят провеждат проучване за определяне въздействието на Световното първенство върху икономиките и пазарите на недвижими имоти на страните-домакини. Тази статия се основава на факти, датиращи от първенството в Мексико, от 1970 година насам.

Резултатите разкриват, че благотворните ефекти от домакинството на подобен световен формат в голямата си част са индиректни и с дългосрочен хоризонт на действие, поради това – трудно измерими. Успехът или провалът на страната-домакин зависят до голяма степен от степента на мотивация за провеждането на събитието, като ползите за страната обикновено не се ограничават до финансови такива.

"Когато отчитаме резултатите, ние трябва да подходим задълбочено към мотивите на една държава (и нейните големи градове) за домакинство, така че да се получи един балансиран анализ на преките ползи", продължава Роджър Хобкинсън. Нетните печалби, които ще бъдат направени от Бразилия ще бъдат значителни, но те едва ли ще се реализират веднага, по време на самото първенство.

Според доклада, основните предимства, от които Бразилия ще се възползва от домакинството си тази година са:

- Да бъде победител: едно от ключовите предимства на домакинството на Световната купа е, че то увеличава значително шансовете на отбора на страната-домакин да спечели;

- Усещане за национална гордост: усещането за национална принадлежност сред населението на страната-домакин е трудно измерим показател, но е всеизвестен факт, че домакинството на подобно събитие има положително въздействие върху националното самочувствие, патриотизъм и насърчава единството в обществото;

- Позициониране на страната: повечето ползи от домакинство на Световната купа не са финансови, а по-скоро свързани с позиционирането и „брандирането“ на страната в международен план. Ролята на домакин автоматично повишава имиджа на една държава и дори променя възприятията на света към нея. Резултатът е активен туризъм и множество дългосрочни политически ползи за страната;

- Инфраструктура: независимо от успеха – било то финансов или спортен - добрата инфраструктура остава: обновени пътища, транспортни връзки и телекомуникации, които при други обстоятелства не биха се реализирали;

- Приходи: конкретни цифри, които да измерят с точност как събитието допринася за развитието на икономиката на страната-домакин не съществуват; приходите от всеки един посетител е приблизително 1300 щ.д., но това не включва печалбите, генерирани от договорите за излъчване на първенството и корпоративна реклама. За повечето анализатори домакинството на Световно първенство по футбол, от гледна точка на финансови ползи за страната, е безценно.

Уолтър Бьотхер , главен икономист в Colliers International, EMEA, обобщава: "Ако искате да стимулирате икономиката на една страна, по начина, по който една корпорация популяризира своята марка, пътят със сигурност е домакинство на Световно първенство по футбол или друго значимо събитие. Обратното, ако говорим за постигане на конкретна и измерима търговска печалба и увеличаване подкрепата в рамките на вътрешния пазар на страната, анализът сочи, че има далеч по-лесни начини за постигане на тези различни по естество цели“.