Да купуват колкото се може по-евтино, но с приоритет върху качеството. Изследване на Обсерваторията за потреблението показва парадоксите на европейските потребители и подчертава значението на доверието в акта на покупката, пише френският вестник Le Figaro.

Изследването, което се осъществява всяка година, рисува портрет на общество, в което пазаруването е парализирано от несигурността за бъдещето и в което марките играят ролята на убежище за стойността.

Европейците предпочитат да отлагат покупките си

31% от жителите на Стария континент избират тази опция. Това е признак, че липсата на доверие се отразява на времето на вземане на решение за покупка. 85% от европейците признават, че „мислят дълго“, а 79% казват, че „се колебаят повече, преди да купят нещо“.

Сравняването на цените се превръща в рефлекс

Липсата на средства е основната спирачка, посочена от 59% от потребителите. Ограничената покупателна способност променя дълбоко навиците за потребление на европейците, като засилва конкуренцията между компаниите за определяне на справедливи цени. 90% от жителите на Стария континент сравняват цените, а 79% искат подробна информация за характеристиките на продуктите, които купуват.

Марката се превръща в убежище на стойността

Изострените колебания тласкат европейците към марката, която се превръща в убежище на стойността. 72 на сто от тях знаят предварително марката, към която се обръщат за покупките си, а 71 на сто „избират все повече едни и същи марки, за да не бъдат разочаровани“.

Качеството като мярка за доверие

За да спечели доверието на купувачите, дадена марка трябва да изпълнява определени задължения. На първо място, тя трябва да предложи качествени продукти и/или услуги (78%). Но те също така трябва да се грижат за репутацията си, тъй като 55 на сто от анкетираните държат сметка за имиджа на марката при оценката си за надеждността й. Изпробването на продукт от дадена марка също е мерило за доверие за 52% от европейците.

Една трета от европейците предпочитат етичното пазаруване

След качеството и репутацията, етиката и отговорността (33%), свързани с марката, са сред приоритетните критерии за европейците. Французите отдават най-голям приоритет на този критерии в Европа.

Младите хора отдават по-голямо значение на информацията, предавана от уста на уста

Младите хора не са толкова чувствителни към качеството на продуктите, които купуват (74% спрямо средно 78%) и на предварителното тестване на дадена марка (47 спрямо 52%). Младите между 18 и 34 години отдават по-голямо значение от възрастните на препоръките от близки и медиите (30% спрямо 22%). Освен това те отдават по-голямо значение на естетиката на продуктите, които купуват (14 спрямо 11%) и са по-възприемчиви към рекламите (8 спрямо 5%).

...и на марките

Марките са мерило за качество и вдъхват доверие на 68% от европейците. Младежите между 18 и 34 години са най-убедени от гаранциите им (73%), както и гаранциите, свързани с честната търговия – наименованията за защитен произход и био продуктите.

Доверието – двигател на покуките особено при младите хора

Недоверието е спирачка за потреблението, докато доверието може да стимулира пазаруването. Младите отново са по-чувствителни към този фактор от възрастните. 54% заявяват, че имат доверие на марката, когато правят непредвидена покупка, спрямо средно 51% от анкетираните. 63% спрямо 58% се отказват от покупка заради недоверие в марката.

Спечелването на доверие е доходоносно за марките, тъй като 72% от хората между 18 и 34 години казват, че са готови да платят по-скъпо за продукт от марка, на която имат доверие спрямо средно 67%.

Младите между 18 и 34 години се доверяват на сайтовете и на мненията в интернет

Близкото обкръжение (87%) и специализираните списания (70%) са основен източник на достоверна информация преди пазаруване. Но младежите се доверяват особено на специализирани интернет сайтове (68% спрямо 60%) като сайтовете на марките.

Мненията не са толкова важни, колкото сроковете за доставка

Мненията и коментарите, дадени от потребителите в интернет, пораждат доверието на 65% от европейците. Младежите между 18 и 34 години отдават особено голямо значение на обратната връзка (74%).

От друга страна, описанията, които марките дават на продуктите на сайтовете си (74%), и сроковете за доставка (74%) остават основните лостове за доверие при онлайн покупка.