2017 е била най-безопасната година в историята на пътническите авиокомпании, показват две отделни изследвания на холандската консултантска компания To70 и Мрежата за авиационна безопасност.

Никъде в света не са ставали катастрофи с пътнически самолети миналата година, въпреки че броят на полетите е по-голям от всякога, пише ВВС. To70 обаче предупреждава, че въпреки високите нива на безопасност на пътническите самолети, изключително ниският процент на инциденти трябва да се смята за „добър късмет“.

Според доклада на Мрежата за авиационна безопасност обаче, в света са станали общо десет катастрофи с фатален край, довели до смъртта на 79 души миналата година. През 2016 г. са регистрирани 16 катастрофи, а 303 души са загубили живота си.

Организацията основава данните си на инциденти, свързани с пътнически самолети, сертифицирани да превозват поне 14 души. Най-сериозният инцидент през 2017 г. е станал през януари, когато турски товарен самолет се разби в село в Киргизстан, при което загинаха всички четирима членове на екипажа и 35 души на земята.

Инцидентът с най-много жертви на борда се случи в новогодишната нощ, когато самолет Cessna 208 Caravan на Nature Air се разби в Коста Рика, при което загинаха 12 пътници и членовете на екипажа.

Нито един от докладите не взема предвид катастрофите с военни самолети или хеликоптери, поради което най-голямото бедствие във въздуха през 2017 г. - разбиването на военния самолет Burmese Y-8 през юни, причинило смъртта на 122 души на борда, не се появява в статистиката.

Инцидентите с по-малки самолети също не влизат в данните.

Подобряване на безопасността

Броят на жертвите при самолетни катастрофи намалява в последните две десетилетия. През 2005 г. бяха отчетени над 1000 жертви на борда на пътнически самолети в света, съобщава Мрежата за авиационна безопасност.

Последният инцидент с жертви с пътнически самолет се случи през ноември 2016 г. в Колумбия, а последната катастрофа с пътнически самолет, отнела живота на повече от 100 души, е станала в Египет година по-рано.

Мрежата за авиационна безопасност съобщи, че съотношението на инцидентите е една катастрофа на пътнически самолет с фатален край на 7 360 000 полета.

„От 1997 г. насам средният брой на инцидентите със самолети стабилно и постоянно намалява, до голяма степен благодарение на продължаващите усилия за повишаване на безопасността на международните авиационни организации, като ICAO, IATA, Фондацията за безопасни полети и авиационната индустрия“, казва президентът на Мрежата за авиационна безопасност Харо Рантер.

Холандската консултантска компания To70 счита, че днес има един фатален инцидент на всеки 16 милиона полета, въпреки че докладът й е съставен преди катастрофата в Коста Рика.

„2017 беше най-безопасната година в историята на авиацията“, казва представителят на компанията Ейдриън Янг. Той обаче допълва, че гражданската авиация все още е изправена пред „много големи рискове“.

Сред основните рискови фактори в индустрията Янг посочва новите технологии, включително страха от запалване на литиево-йонните батерии на борда, както и „проблеми с психическото здраве и преумора“.

Той отбелязва „редица доста сериозни инциденти без фатален край“, включително „зрелищното“ спиране на двигател на самолет А380 на Air France.