Унгария е разтревожена от растящия брой кражби на метали. Плячкосаното за последните четири седмици само в Будапеща включва три бронзови статуи, метри електрически кабели за влакове и трамваи, както и оборудването на училище за кучета водачи на слепи хора.

"Стойността на откраднатото не винаги е голяма, но последствията от кражбите могат да доведат до човешки жертви и финансови загуби", казва подполковник Тамаш Щигар от
националната полиция.

Така например кражбата през февруари на 4 метра телефонен меден кабел в столицата лиши за части от секундата 5000 души от телефонна връзка и парализира извършваните по телефона услуги на повечето унгарски банки.

По изчисления на правителството щетите от кражбите на цветни метали за унгарската икономика възлизат на общо 43 млн. евро годишно.

Релси или цели светофарни уредби - грабителите не се спират пред нищо. На 11 юли те пристигнали с няколко камиона пред училище за кучета водачи на слепи в Будапеща и отмъкнали всички метални конструкции, имитиращи препятствия и железопътни прелези, като не забравили и тежката метална ограда на входа. Двадесет и петте лабрадора и техните дресьори не могли да продължат работата си.

Произведенията на изкуството също не са пощадени: в началото на юли в Будапеща изчезна доста тежката бронзова статуя на германския писател Томас Ман. През юни в автомобил бяха намерени фрагменти от други откраднати статуи, а миналата седмица село в Североизточна Унгария се раздели с три масивни камбани, датиращи от 1928 г.

"Кражбите на статуи достигнаха своя пик в края на 90-те години на миналия век. Явно тази мода се завръща", отбелязва горчиво Андраш Силаги, който отговаря за статуите, изложени на обществени места в столицата.

За да се справи с този проблем, катализиран от повишените цени на металните суровини, правителството готви радикални мерки. То възнамерява да създаде регистър на търговците на
метален скрап и продаваните предмети и да наблюдава складовете им с видеокамери, свързани с интернет. Освен това то иска да задължи търговците да съхраняват купените метали на склад най-малко 10 дни преди претопяването им.

"Според експертите, ако законът бъде одобрен, от 20 000 фирми в сферата, ще останат не повече от 300", казва прокурорът Ференц Кондороши.

Заснет със скрита камера репортаж на унгарската телевизия показа наскоро, че някои търговци безскрупулно купуват стока със съмнителен произход, трупайки така значителни печалби. "Ако кражбите престанат, няма да имаме нужда от толкова много търговци на старо желязо, нали?", допълва Кондороши.

Законът, който се радва на подкрепата на всички партии, трябва да бъде приет в парламента тази есен. Но докато чака будапещенската компания за градски транспорт, която оценява годишните си загуби от кражби на 860 000 евро, е намерила свое решение. Тя ще пусне по линиите трамваи "шпиони", които ще се движат без предварително известно разписание, за да проверяват кабелите и да изненадват евентуални злосторници.

Източник: БТА