Пренаписване на стандартите що е то автомобил. Замяна на изкопаемите горива със соларна енергия. Колонизиране на Марс.

Милиардерът Илон Мъск е познат на широката общественост с тези амбициозни цели. През тази седмица обаче той успя да изненада всички с идеята си да свали Tesla от борсата, превръщайки я от публична в частна компания.

Причина за това е желание за избягване на натиска, идващ от Wall Street, особено от инвеститорите, които скъсяват позицията на Tesla, генерирайки печалба по този начин от провалите на производителя на електрически коли.

Но въпреки гръмките планове, идеята на Мъск едва ли ще се реализира толкова лесно. CNN посочва 5 причини защо превръщането на Tesla в частна комапния може и да не се състои.

Tesla действително има нужда от пари в брой

Компанията планира изграждане на завод в Китай, който ще струва поне 2 млрд. долара. Освен това има възможност Tesla да открие мощност и в Европа.

Производителят се нуждае и от отваряне на много нови търговски обекти в САЩ и по света, тъй като не вярва в дилърския модел, използван от конкуренцията, който прехвърля разходите към независимите дилъри на автомобили.

Точно в този момент обаче Tesla има нужда от налични парични средства, тъй като наближават падежите по заеми. През ноември компанията ще трябва да плати 230 млн. долара, а през март следващата година още 920 млн. долара, по данни на Moody’s.

Поради това кредитната агенция смята, че комапанията ще трябва да набере милиарди през следващата година, поради което смъкна рейтинга на Tesla до “junk” с негативна перспектива.

Време ли е да свалим розовите очила, когато говорим за Tesla?Времето тече, а повечето обещания, които даде компанията за електрически автомобили Tesla, все още не са изпълнени.

Според Мъск, концернът ще си осигури нужните средства чрез продажба на повече автомобили.

До този момент компанията си набавяше лесно нужните средства, благодарение на феновете си на Wall Street.

Това обаче няма да бъде възможно, ако компанията стана частна.

Нови данъчни закони

Новото законодателство в САЩ ограничава размера на лихвите, които компаниите могат да приспадат от средствата, взети назаем.

Това ще направи по-трудно за дружествата да обслужват големи заеми.

Превръщането на дадена компания в частна означава сключване на голям договор за заем.

Това е и една от причините, според експертите, Dell да иска отново да стане публична компания, едва 5 години след като слезе от борсата – чрез продажбата на акции компанията може да набере нужните средства, за да покрие задълженията си.

Wall Street

Акциите на Tesla записват невероятно представяне през последните 8 години, откакто комапнията стана публична. Но производителят никога не е достигал цена на книжата си от 420 долара – цена, която Мъск планира да предложи на инвеститорите.

Ако Wall Street вярваше, че 420 долара за лот е реалистична цена и че има шанс сделката да се случи, акциите щяха бързо, бързо да поскъпнат до това ниво.

Вместо това, цената на книжата достигна до връх от 387 долара по време на търговията във вторник тази седмица. По време на сесията в сряда книжата дори поевтиняха леко.

Разбира се, инвеститорите не могат винаги да предвиждат бъдещето, но тяхната колективна реакция показва доста ясно какви са шансовете да има сделка на цена от 420 долара. Tesla оказва коментар по случая.

Превръщането на публично дружество в частно е рисковано и скъпо

Най-голямата сделка в историята за превръщане на дружество в частна компания е на стойност 31.8 млрд. долара и касае TXU - тексаска енергийна компания. Това се случва през 2007 г.

Процедура при предложената от Мъск цена би означавало, че превръщането на Tesla в частна компания ще струва два пъти повече от сделката за TXU. А самото енергийно дружество банкрутира през 2014 г., което показва, че поемането на дълг, за да станеш частна комапния, е особено рисковано.

Най-пресният пример е с компанията Toys “R” Us, която фалира през тази година, след като преди десетилетие стана частна, натоварвайки се с дълг от 5.3 млрд. долара.

Илон Мъск притежава 20% от Tesla, като посочва, че няма да се налага те да бъдат изкупувани като част от сделката.

Това би означавало, че за останалите 80% от капитала на производителя ще трябва да бъдат платени 57 млрд. долара. Индивидуални инвеститори притежават около 20% от компанията, което означава, че ако те останат с нея, цената за придбиване на останалите книжа ще падне до около 43 млрд. долара.

На колко се равнява днес инвестиция от 1000 долара в TeslaКак ви се струват 2000% доходност за 8 г.?

Въпреки обещанията на Мъск, че Tesla има осигурено финансиране на цена от 420 долара на акция, ще му бъде доста трудно да намери толкова голяма сума пари, особено с нивата на дълг, които компанията вече е поела.

Tesla все още не е доказала, че може да печели пари

Това е може би най-голямата причини защо кредитният рейтинг на Tesla е на ниво “junk”. Това, че компанията се провали да изпълни собствените си цели относно производството на най-новия си автомобил Model 3, доведе единствено до отчитане на най-голямата загуба в историята на предприятието.

Въпреки това Илон Мъск настоява, че Tesla ще стане печеливша компания през втората половина на настоящата година, но милиардерът е известен със смелите си обещания, които често не се реализират на практика.

Мъск не обича критиките и натиска, на който са подложени публичните компании, но ако успее да изкара Tesla на печалба, ще му бъде доста по-лесно да превърне компанията от публична в частна.