Милиони стари и силно замърсяващи автомобили от богатите държави са "захвърлени" в развиващите се страни, показват данните от доклад на ООН, цитиран от BBC.

В периода от 2015 до 2018 г. от Европа, САЩ и Япония са изнесени около 14 милиона употребявани возила.

Четири от всеки пет такива коли са продадени в бедни, развиващи се държави, като повече от половината са се озовали в Африка.

Според експертите 80% от тези автомобили не могат да покрият екологичните норми и стандартите за безопасност в държавите, от които идват.

Освен че носят сериозен риск от инциденти по пътищата, тези превозни средства са сериозни замърсители на околната среда, отбелязват експертите на ООН.

В доклада се посочва, че както износителите, така и вносителите трябва да приложат по-стриктни регулации, за да ограничат търговията с опасни употребявани автомобили.

В световен мащаб делът на хората, притежаващи лично превозно средство, расте с бързи темпове. В момента по пътищата във всички държави на планетата се движат около 1.4 милиарда автомобила, като до 2040 г. се очаква бройката да надхвърли 2 милиарда.

В основната си част този ръст се дължи на развиващите се страни в Азия, Африка и Латинска Америка. В анализа, обхващащ периода от 2015 до 2018 г., експертите на ООН посочват, че вносът на употребявани автомобили в повечето от 146-те изследвани държави е много слабо регулиран.

"От тези 14 милиона автомобила, изнесени от развитите държави, около 80% изобщо не отговарят на минималните изисквания за движение по пътищата. Те не покриват екологичния стандарт Евро 4, въведен през 2005 г. Това означава, че те генерират 90% повече вредни емисии", казва Роб де Йонг от Екологичната програма на ООН.

Авторите на доклада са на мнение, че вносът на прекалено стари автомобили е и една от основните причини за увеличаването на жертвите по пътищата в бедните африкански и азиатски държави.

"През 2017 г. средната възраст на дизеловите автомобили, внесени в Уганда, е над 20 години. Същата е и статистиката за Зимбабве. В над 30 африкански държави на практика няма възрастово ограничение за колите, които се движат по пътищата", казва Джейн Акуму, която също е сред авторите на проучването.

Британски сайт за продажба на коли втора употреба струва 2.6 млрд. долараПлатформата Cazoo е създадена през 2018 година от Алекс Честърман, който е създател и на сайта за продажба на имоти Zoopla

Освен че не отговарят на екологичните норми и на съвременните стандарти на безопасност, много от тези автомобили са претърпели всевъзможни интервенции, като в много случаи някои от важните им компоненти направо са премахнати.

"Най-често се свалят катализаторите, тъй като съдържат платина и стойността им на пазара на вторични суровини може да достигне до 500 долара. На тяхно място се заварява обикновена стоманена тръба. Някои коли са с премахнати въздушни възглавници, други са със свалени системи против блокиране на колелата (т . нар. ABS)", обяснява Роб де Йонг.

Над 54% от колите, изнесени за развиващите се държави, идват от Европа. Голяма част от тях са изнесени от Нидерландия, а правителството в Хага настоява да се вземат мерки на европейско равнище.

"Нидерландия не може да реши проблема сама. Ще настоявам за координирани европейски мерки, както и за тясно сътрудничество между властите в Европейския съюз и тези в африканските държави, което да гарантира, че ще се изнасят само автомобили, годни за употреба и отговарящи на стандартите за безопасност и вредни емисии", заявява холандският министър екологията Стиенте ван Велдховен.

Някои от държавите вносители също започнаха да затягат контрола върху търговията с употребявани автомобили. В Мароко, например, е забранен вносът на коли над петгодишна възраст. В Кения максимално допустимата възраст е 8 години.

На регионално ниво Икономическата общност на страните от Западна Африка (ECOWAS), в която влизат 15 държави, въведе по-строги екологични стандарти за превозните средства, които влизат в сила от януари 2021 г.