Безопасното завръщане на учениците в класните стаи по време на пандемията изисква много неща - свиване на броя на децата в класовете, разширяване на маршрутите на училищните автобуси и осигуряване на компютри за дистанционно обучение на семействата, които не могат да си позволят такива.

Всичко това означава, че образователната система ще се нуждае от допълнителни служители и средства, пише Bloomberg.

По всичко личи обаче, че на практика училищата ще трябва да се справят с по-малко и от двете неща. Още преди избухването на епидемията от COVID-19 персоналът на училищата още не се беше възстановил до нивата си от предходната рецесия.

А сега бяха загубени още стотици хиляди работни места, като е много вероятно тази тенденция да продължи още известно време.

Училищните администратори са изправени пред тежката задача да разработят своите планове без да са наясно с какви ресурси ще разполагат. Финансовите съкращения не са изключени, имайки предвид факта, че пандемията остави щатските бюджети на дефицит от 555 милиарда долара поне до 2022 г.

Кенет Хамилтън отговаря за администрацията на няколко училища в района на Маунт Върнън, Ню Йорк, където миналата седмица губернаторът Андрю Куомо даде "зелена светлина" за отварянето на класните стаи.

Хамилтън планира от септември да започне т. тар. "хибридно обучение", което съчетава както присъствени, така и дистанционни учебни занятия. По думите му обаче само осигуряването на предпазните облекла и аксесоари за учителите и учениците ще струва около 1 милион долара.

В същото време той вече е бил предупреден, че може да се очаква съкращение на държавната финансова помощ за училищата през следващата година с 20%, или с около 15 милиона долара.

"Ако трябва да се спестят няколкостотин хиляди долара годишно, това спокойто може да стане с покупката на по-малко моливи и тебешири. Когато обаче става въпрос за милиони долари, се поставя под въпрос съществуването на цели учебни програми и работни места", обяснява Хамилтън, който вече е съкратил около 20 души в училищната администрация и е предупредил останалите 1 700 служители, че има вероятност от съкращения.

По подобие на самия коронавирус и икономическата криза, която той предизвика, трусовете в американското образование ще се отразят най-тежко на хората с ниски доходи. Това се дължи на начина, по който системата се финансира, пише Bloomberg.

Обществените училища разчитат на "микс" от местно, щатско и федерално финансиране. На местно ниво парите идват най-вече от имотните данъци, които са сравнително устойчив източник и не се влияят кой знае колко от рецесиите. В по-богатите общини те са и значително по-големи.

В по-бедните региони обаче учебните заведения са много по-зависими от щатското финансиране. Средната цена, която всеки училищен район ще трябва да плати, за да покрие разходите по отварянето през септември, възлиза на около 1.8 милиона долара.

Това се базира на статистиката за средния им размер в страната - по 8 отделни училища, 329 души персонал и 3 659 ученици.

Economist: Ползите от отварянето на училищата са много повече от рисковетеКолкото и големи да са разходите по безопасното отваряне на училищата, те не са нищо, в сравнение с последствията от това да се позволи на най-голямото поколение в историята на човечеството да израсне в невежество

В района на Оук Парк, близо до Детройт, където 97% от учениците са от афроамерикански произход, щатското финансиране генерира около три четвърти от целия бюджет. Както повечето училища в страната, така и тези в Оук Парк планират да стартират учебната година дистанционно.

Това обаче означава да бъдат закупени лаптопи и да бъде осигурена интернет връзка в дома на всяко дете. Местният училищен администратор Джамий Хичкок казва, че трябва да направи бюджета за тази година, без да знае дали финансирането ѝ няма да бъде "отрязано".

"Това е все едно да си изтеглите жилищен кредит без да знаете каква ще бъде заплатата ви. Невъзможно е", обяснява тя. По думите ѝ, ако наистина се стигне до намаляване на бюджетите, със сигурност ще трябва да се предприемат и съкращения на персонала.

"Нямаме полезен ход. По-малко учители означава по-големи класове, но ние вече имаме случаи на групи от 31 първокласници в една стая. Съкращаването на социалните работници и училищните съветници пък би довело до компрометиране на мрежите за социална подкрепа и то точно в социалните групи, които пострадаха най-тежко от COVID-19", казва още Джамий Хичкок.

Основният пакет от държавната финансова помощ, гласувана още през март, осигури около 13 милиарда долара за общообразователните училища. За нормалното им функциониране обаче ще са нужни много повече средства, смятат експертите.

Засега обаче няма яснота нито за размера на тази евентуална допълнителна помощ, нито за нейното разпределение.

Демократите и републиканците в Конгреса все още не могат да постигнат съгласие по темата. Президентът Доналд Тръмп поиска отпускане на 70 милиарда долара за средното образование, но при условие че половината от тази сума ще отиде само в училищата, които отворят врати за присъствени занятия.

Много от учителите обаче протестират заради рисковете за здравето им, които биха се създали при подобна ситуация. Затова и местните власти предпочитат да се насочват към дистанционните и хибридните варианти за началото на учебната година през септември.

"През март затворихме училищата в градове, където имаше само по няколко случая на COVID-19. Сега те са хиляди, а в същото време говорим за отваряне на пълен капацитет. В това няма никаква логика. Това е рецепта за катастрофа", смята Кели Уилиямд, която отговаря за образователния район на Понтиак, Мичиган.

Дори и с цената на орязване на федералното финасиране, което генерира около 30% от целия бюджет, тя предпочита да не рискува здравето на служителите си.