Компанията от Силициевата долина Impossible Foods, която разработва вегетариански храни с вкус и мирис на истинско месо, си гарантира масово разпространение в САЩ.

Стартъпът, който може да се похвали с подкрепа от милиардера Бил Гейтс, сключи сделки с водещи дистрибутори, работещи с голяма част от американските ресторанти.

Така иновативната компания ще може да тества амбициите си за дълбоко проникване в месопреработвателната промишленост на САЩ, пише Financial Times.

През последните години редица рискови инвеститори вложиха пари в технологични стартъпи, занимаващи се с разработка на нови храни на растителна основа, като Beyond Meat и Memphis Meats.

Impossible Foods вече е набрала финансиране за 273.5 млн. долара, като сред инвеститорите има имена, като Google, Khosla Ventures и Temasek Holdings.

Дистрибуторите, сред които е и международният бранд Sysco – компания с 28 млрд. долара пазарна капитализация, вече са започнали да предлагат на клиентите си специалния бургер на Impossible Foods, който е създаден от соя и пшеничен протеин.

"Виждаме, че търсенето на растителни протеини идва от хора, които се опитват да намалят консумацията си на месо“, казва Стейси Сопинка, вицепрезидент по иновации и продуктова разработка в US Foods – компания, която обслужва 250 хил. ресторанта и вече има договор с Impossible Foods.

Иновациите в храната са нещо доста по-сложно, отколкото това, с което се занимават останалите технологични компании в Силициевата долина. Основната причина - че храната е силно регулирана, за разлика от други отрасли.

Начинът, по който компаниите за храна и технологичните фирми се разрастват, е фундаментално различен“, казва Тод Бойман, бивш технологичен инвеститор, понастоящем изпълнителен директор на Hungry Planet – фирма, произвеждаща вегетариански растителни продукти. „Не става дума за битове и байтове, а за бургери и хапки (bites – игра на думи с битове)“, казва той.

Въпреки че имитацията на месо от растителни продукти съществува от близо 3 десетилетия, пазарът в САЩ засега не възприема тази иновация.

Продажбите на вегетарианско месо в САЩ скачат с 6% през миналата година, но въпреки това то заема дял от едва 2% от американския месен пазар, по данни на компанията за проучвания Nielsen.

В същото време консумацията на червено месо и на пилешко нараства с 4.3% от 2011 г. насам, посочва Кейтли Джоунс от Министерството на земеделието в САЩ. Тя описва пазара на вегетарианско месо като „просто премигване на нашия радар“.

Цели 5 години са нужни на Impossible Foods, основана през 2011 г. от биохимика професор Патрик Браун, за да разработи вегетариански бургер, който да имитира телешко месо. Понастоящем продуктът дори може да бъде леко кървав, когато се приготвя алангле.

Преди 2 месеца Impossible Foods започнаха производство в новооткрита фабрика в Оукланд, където работят над 40 души персонал. Компанията произвежда до 1.4 млн. паунда Impossible бургери на месец, посочва Дейвид Лии, ръководител финанси във фирмата.

Оказва се, че имитацията на месо е по-скъпа от стандартните месни продукти.

„Значително по-скъпо е спрямо стандартното месо“, казва Джон Магазино, който работи за дистрибутора Chef's Warehouse.

С цена от 14 долара, бургерът на Impossible Foods е най-скъпото предложение в хранителната верига Hopdoddy.

"Просто казано, финансираме научните изследвания, свързани с устойчивите източници на храна и сме абсолютно OK да правим това“, казва Ерин Фон, бранд мениджър в Hopdoddy.