Американският потребител днес е разорен и депресиран, но това не му пречи да пие кафе в скъпи вериги и да си купува iPhone, пише Businessweek в статия за новата тенденция на безразсъдно харчене в страната.

През март банката на Ралф Ронзио продаде на търг апартамента му за половината цена, която той бе платил за него, пише изданието. Ронзио бе купил апартамента през 2005 за 329 000 долара. По-късно той се сгодил, а годеницата му имала две малки деца. В апартамента нямало място за всички и Ронзио купил къща извън града, в която се преместили. Той мислил да дава апартамента под наем и да покрие разходите си. Оказало се, че това няма да стане.

В крайна сметка той се отказал от ипотеката, а банката продала жилището. Ронзио получил малко кеш. Първото нещо, което направили било да заведат децата в Дисниленд, той също се поглезил - купил си iPad.

Отминаха времената, когато някой като Ралф можеше да си купи жилища за няколкостотин хиляди долара, пише Businessweek. Изглеждаше, че цените на имотите ще се покачват вечно, винаги можеше да вземеш заем за ваканция или някои скъпа покупка като го обезпечиш с жилището. Ако заемите ти станат прекалено много - просто продаваш жилището, изплащаш ги и пак ти остава кеш.

Но тези времена свършиха. Миналия месец индексът на потребителското доверие падна с 9 пункта, месец по-рано S&P падна с 11%, а безработицата е двуцифрено число. В момента 14.6 американци нямат работа. Тогава кои са всички тези хора в мола?

В САЩ потребителите са в епохата на шизофренични покупки. Те спестяват от паста за зъби и шампоан, а си купуват луксозни стоки от Apple, например.

В период на криза и безработица, Apple има 94% ръст на нетната печалба за първо тримесечие, Starbucks има 61% ръст на оперативната печалба, Mercedes-Benz има рекордна година в САЩ - доставките на автомобили се увеличиха с 25% за първото полугодие, Lexus и BMW също не се оплакват.

Изследване на American Express показва, че американците имат по-голямо желание за харчене, като то до голяма степен е породено от отчаяние и чувство за вина. Хората се отказват от покупка на нова кола или жилище, но да се откажат от латето в Starbucks - никога. Купуват си iPad, като компенсация, че не могат да си позволят iMac. В резултат Apple отбеляза рекорд по приходи за тримесечието, което завърши на 26 юни - 15.7 млрд. долара, а Starbucks отбеляза ръст от 9% за тримесечието, което е най-голямо покачаване от 2006 година насам.

В същото време Procter & Gamble вижда отлив на клиенти, които предпочитат да си купуват паста за зъби и сапун от магазина за 1 дола, а после пият кафе за 4 долара.

Според Ран Кивец, професор по маркетинг от Columbia Business School, човешкият мозък не може да раздели харченето и спестяването. Вместо това, мозъкът приема известно ограничение, с което след това да оправдае някоя глезотия. Например купувате си най-евтиния душ гел, а после отиват е на спа. Рецесията обърква хората още повече, допълва Кивец.

Рецесия или не, Mall of America в Минесота, който е най-големият мол в САЩ е пълен с клиенти, пише Businessweek. Тук има 520 магазина и увеселителен парк, а продажбите са скочили с 9% тази година.