Високите цени на горивото, международните търговски спорове и инцидентите с Boeing 737 Max са сред основните причини за неочаквано слабата 2019 г. за авиационната индустрия. Авиокомпаниите се готвят за най-лошата си година от 2014 г. насам.

Индустрията очаква печалба в размер на 28 млрд. долара през тази година, сочат прогнозите на Международна асоциация за въздушен транспорт (МАВТ) - глобална браншова организация, която представлява 290 авиокомпании, предава CNN.

Това е спад от 21% спрямо преходната прогноза на организацията за тази година, която беше публикувана през декември 2018 г. Тазгодишната печалба може да се окаже най-ниската в последните 5 години.

"Бизнес обстановката за авиокомпаниите се влоши поради покачващите се цени на горивото и значителното отслабване на световната търговия“, посочват от МАВТ.

„Маржините бяха свити от покачващите се рзаходи на всички нива“, пише в доклада.

Организацията очаква разходите на превозвачите да нараснат със 7.4% през тази година, изпреварвайки прогнозния скок в продажбите от 6.5%. Това означава, че авиокомпаниите ще изкарат с около 11% по-малко от всеки пътник през тази година спрямо предходната 2018 г.

Цените на петрола се повишават през последните месеци, провокирани от напрежението между САЩ, Иран и Венецуела, което е основен фактор за негативните прогнози за тази година. Горивото за самолети ще струва с 27% повече през 2019 г. спрямо цената през преходните две години, посочват от МАВТ.

Така наречената търговска война също не помага на индустрията. Очаква се най-много да пострада транспортирането на товари.

МАВТ очаква търсенето на услуги за транспорт на товари да намалее осезаемо. Това са очакванията и за пътникопотока в гражданската авиация, но спадът ще бъде по-слаб от този при карго бизнеса.

По думите на изпълнителния директор на МАВТ Александър де Жуниак през тази година пари ще се печелят трудно.

Въпреки че докладът не споменава приноса на инцидентите с Boeing 737 Max, това, че този модел самолет излезе от играта, остава един от най-големите проблеми на индустрията. Авиокомпанниите продължават да се борят с отменени полети поради отсъствието на този самолет от тяхната флотилия.

Поради това производителят Boeing посочва, че ще компенсира авиокомпаниите за някои от техните разходи, причинени в резултат на пороблемите със 737 Max.

Бихте ли спали в багажното на самолет?Бихте ли спали в багажното отделение на самолета? Колкото и странно да звучи, тази възможност скоро може да стане реалност

МАВТ все пак отбелязва, че индустрията се намира в добра форма. Въпреки всичко, тази година ще бъде десетата поредна, в която авиокомпаниите излизат на печалба. Превозвачите се консолидират, глобалната икономика все още е силна, а търсенето на въздушен транспорт е сравнително силно през последните години.

Индустрията предупреждава инвеститорите да се подготвят за бурни времена.

"Спадовете в търговската обстановка вече не вкарват индустрията в дълбока криза,“, казва де Жуниак. „Но при настоящите обстоятелства голямото постижение на индустрията да създава стойност за инвеститорите с нормални нива на рентабилност е поставено под риск“, добавя той.