Има риск автономните превозни средства да бъдат превърнати в „оръжия“, което да провокира националните правителства по света да блокират самоуправляващите се автомобили, оперирани от чуждестранни компании.

Това заяви Куи Лу, оперативен директор на програмата за автономни коли на китайския конгломерат Baidu, предава Financial Times.

По думите на експерта, сигурността може да се превърне в проблем, както за глобалния пазар на автомобили, така и за технологичните компании, включително в САЩ и Китай.

„Това няма нищо общо с което и да е било правителство – свързано е със самата природа на автономията“, казва Лу пред финансовото издание по време на най-голямото изложение за потребителска електроника в света Consumer Electronics Show, което се проведе в Лас Вегас през миналата седмица.

„Имаме обект, който е способен да се движи от само себе си. По дефиниция, това е оръжие“, казва той.

Автономните технологии напредват изключително бързо през последните години, което затруднява националните регулатори в изготвянето на адекватни нормативни рамки.

Редица национални и регионални власти се затрудняват с въпроса дали и под какви условия да допуснат самоуправляващи се автомобили по пътищата си.

Големите международни компании се изправят пред високи бариери в опита си да отговорят на изискванията от страна на различните правителства, става ясно от думите на Лу.

„Дните в, които една кола се произвежда на едно място, след което се кара навсякъде по света, свършиха. Това е така, защото превозно средство, което може да се движи от само себе си, по дефиниция е оръжие“, казва специалистът от Baidu.

Китайската компания инвестира солидни суми в своя софтуер за автономни коли с отворен код на име Apollo. Смята се, че Baidu цели деверсификация на своя основен бизнес – реклама в интернет, като за целта полага усилия на полето на изкуствения интелект.

По време на изложението компанията представи Apollo 2.0, който предлага подобрена сигурност. Baidu обяви и създаването на нов фонд на стойност 200 млн. долара, който ще инвестира в Югоизточна Азия с цел подобряване на автономното движение по пътищата.

Китайската компания вече има партньорства с щатски корпорации, сред които Intel, Nvidia и Ford, както и с германските гиганти от Daimler.

В Китай компанията работи с местни концерни, като JAC и BIAC, които планират да стартират производство на коли на база Apollo през следващата година.

По думите на Лу, който се присъедини към Baidu, идвайки от Microsoft преди година, автономните превозни средства трябва да намалят инцидентите по пътищата, независимо дали те са причинени без умисъл или нарочно, като акт на тероризъм.

Давайки за пример терористичните актове от Лондон и Шарлотсвил, където автомобили бяха използвани като оръжие срещу гражданите, той посочва: „В бъдеще тези коли няма да могат да мръднат, ако пред тях има човек – независимо кой ги контролира.“

Въпреки големите ползи от автономните технологии, те няма да се случат без сериозен диалог между компаниите, регулаторите и политиците.

„Как ще осигурим сигурността, според мен, ще бъде дълъг процес“, казва той.

Думите на Лу идват на фона на засилващото се напрежение между Китай и САЩ и новината, че щатският мобилен гигант AT&T се отказа от намерението си да дистрибутира китайските смартфони Huawei.

Като основна причина за провала на сделката се посочват проблеми, свързани със сигурността.

Според Лу, това, че Apollo е с отворен код и всяка компания може да допринесе за развитието на софтуера, ще помогне на Baidu да се справи с регулаторните предизвикателства.

„Apollo е създаден от Baidu, но не се притежава от Baidu. Ние вярваме, че отворените системи могат да култивират среда, където най-добрите в бизнеса могат да постигнат повече, отколкото една-единствена компания може да направи сама“, добавя Лу.