Европейската дългова криза се усеща на практика във всички сектори на икономиката. Влиянието й се стовари и върху водещи автомобилни производители: Renault, PSA Peugeot Citroen, Ford и General Motors смятат да преустановят до края на годината дейността си в някои свои заводи в Европа.

По данни на The Financial Times, автопроизводителите искат да избегнат презапасяване на складовете на прага на очакваното през 2012 г. свиване на продажбите. Ако доскоро аналитиците смятаха, че европейският автомобилен пазар ще продължи да се възстановява през следващата година, то изострянето на дълговата криза и намалялото доверие на потребителите към икономиката ги накара да преразгледат оптимистичната си прогноза.

Ford смята да спре конвейра на свой завод в Белгия за няколко дни, защото „пазарът в Европа остава вял". Дни на престой в своите заводи планират и френските Renault и PSA Peugeot Citroen. За 20 дни ще спре производството и в завод на GM в германския Айзенах. Нещо повече, компанията смята да прекъсне производството на автомобили в испанския Сарагоса за 80 дни догодина.

Японските автопроизводители продължават да увеличават производството в Европа, но това е свързано предимно с общото възстановяване на бизнеса им след мартенското земетресение и цунами. Но от Toyota признават, че заради влошаването на ситуацията в икономиката компанията „е много по-внимателна, отпреди" и се отказа от работата на своите служители в почивни дни.

Септемврийската статистика за продажбата на автомобили в Европа още не е налична, но консултантите от JD Power прогнозират, че има покачване от едва 0.4%. Данните по страни обрисуват още по-печална картина. Продажбата на автомобили в Испания и Италия са намалели съответно с 1.3% и 5.7%. Автопазарът се сви с 1.4% и във Франция през септември.

Аналитиците смятат, че ситуацията ще продължи да се влошава на този пазар. „Статистиката ще остане лоша в близко бъдеще. Не трябва да пропускаме, че икономическата обстановка ще се влошава в продължение на няколко месеца", пише в свой отчет аналитикът на Xerfi Филип Гате.

Единственото утешение за автопроизводителите остава надеждата спадът в продажбите да не е твърде дълбок - пазарът още не се е съвзел от колапса в кризата. Испанците купуват годишно сега около 800 хил. автомобила, което е двойно по-малко спрямо 2007 година. В Италия днес се пласират 1.75 млн. автомобила, при 2.3 млн. бройки преди кризата, пише РБК daily.