Според последния преглед на Европейската комисия на резултатите в областта на вътрешния пазар, държавите-членки никога не са се справяли толкова успешно с прилагането в националните им законодателства на договорените правила в областта на вътрешния пазар.

Средно, едва 1 % от директивите за вътрешния пазар, чийто краен срок за транспониране е изтекъл, все още не са въведени в националното законодателство, което представлява подобрение спрямо 1.2 % през декември 2007 г.

Това означава, че държавите-членки вече са достигнали приетата от правителствените ръководители нова цел от 1 %, която трябваше да бъде постигната най-късно до 2009 г.
Осемнадесет държави-членки вече или са достигнали новата цел или са под нея, а България е първата държава-членка, която е постигнала 0 % дефицит. Резултатите на десет държави-членки са най-добрите, достигнати от тях досега.

Общата тенденция по отношение на правилното прилагане на мерките в областта на вътрешния пазар също е положителна: 15 държави-членки са успели да намалят броя на образуваните срещу тях процедури за нарушения.

Общият брой на тези процедури обаче остава относително висок, а тяхното разрешаване е твърде продължително.

Чарли Маккрийви, комисарят за вътрешния пазар и услугите, заяви: „Много съм удовлетворен, че държавите-членки са достигнали новата цел от 1.0 % далеч преди поставения от Комисията срок.

Това е забележително постижение и заслужава да бъде отбелязано със специално внимание. Надявам се, че тази много положителна тенденция ще продължи и при бъдещите прегледи на резултатите в областта на вътрешния пазар.

Своевременното транспониране обаче само по себе си не е достатъчно: необходимо е също така единният пазар да функционира добре на практика. В бъдеще все повече ще акцентираме върху правилното прилагане на национално ниво на законите на единния пазар и върху засилването на сътрудничеството с държавите-членки в тази област.

10 държави-членки имат най-добрите резултати, достигнати досега от тях: България е начело, като тя е транспортирала всички директиви на ЕС в националното си законодателство, следвана от Германия, Естония, Гърция, Франция, Ирландия, Италия, Люксембург, Румъния и Словакия.

България е на първо място с 0 % дефицит при транспонирането, се казва в доклада на ЕК. На Словакия, Румъния, Германия, Латвия и Литва не достигат не повече от 10 директиви, за да постигнат този перфектен резултат.

Гърция за първи път досега е успяла да намали дефицита си до 1.4 %.

Държавите-членки обаче все още се движат с различни скорости: ако държавите-членки, които все още са не са постигнали целта за дефицит от 1.5 %, успеят да намалят дефицитите си до точно 1.5 %, средният дефицит за ЕС ще бъде под 1 %.

В обратен ред, Чешката република, Португалия, Полша, Люксембург и Кипър не са успели да постигнат целта, като дефицитът на Кипър при транспонирането се е увеличил за трети пореден път и в резултат на това неговият дефицит от 1,7 % е същия както преди три години. Дефицитът на Полша при транспонирането също леко е нараснал в сравнение с последния път от 1.7 % на 1.8 %.

Разбивката по сектори на дефицита при транспонирането показва, че правилата за свободно движение на хора са източникът на най- високия дял на директиви, които все още не са транспонирани (7.9 %).

Правилата на ЕС относно финансовите услуги са на второ място с 4.5 %. В резултат на това, в тези два сектора, фирмите и гражданите са особено ощетени, тъй като не е достигнат пълният потенциал на вътрешния пазар.

Класирането на държавите-членки в зависимост от броя на делата във връзка с процедурите при нарушения остава почти неизменено в сравнение с декември 2007 г., като за Италия този брой е най-голям.

Независимо от факта, че средният за ЕС брой на откритите процедури при нарушения, възлизащ на 48, е почти равен на резултата от 49 случая преди половин година, общата тенденция е положителна.

15 държави-членки са успели да намалят броя на случаите на нарушения, спрямо 10 държави-членки последния път. Най-голямото намаление на откритите процедури е отчетено по отношение на Италия (7), следвана от Обединеното кралство и Ирландия (6).

Най-голямо увеличение се наблюдава при България, чийто брой на дела се е удвоил. Като се вземе обаче предвид, че България се присъедини към ЕС относително скоро, това не е необичайно и общият брой все още е много малък.

Правилата в областта на екологията все още са източник на най-голям брой дела (23 %), следвани от разпоредбите в областта на данъчното облагане и митническия съюз (18 %). В областта на енергетиката и транспорта, обществените доставки и услугите се наблюдава намаление на броя на делата с 1 %.