Европейският парламент се противопостави на предложеното увеличение на ставките за газьола, което би довело до значително поскъпване на цените на горивата в редица страни членки на ЕС, в това число и България. Днес по обяд евродепутатите ще гласуват консултативен доклад по предложената директива на Европейската комисия за специалния данъчен механизъм на газьола и за съгласуването му с данъчното облагане на безоловния бензин. Месеци наред комисията по икономическите и паричните въпроси се бори, докато постигне по-бавно увеличение на минималните ставки за газьола в новите държави, присъединили се наскоро към ЕС, припомнят от Българската стопанска камара.

В тях и в "старите" страни членки акцизите за газьола са доста различни. Ставките варират между 6 и 18% от оперативните разходи на транспортния сектор и различията между тях влияят негативно не само върху конкуренцията на единия пазар, но и върху околната среда. Диференцираните акцизни ставки са и причина да се развие т. нар. "туризъм за гориво" - собствениците на превозни средства и шофьори на търговски ТИР-ове изминават допълнителни километри, за да заредят гориво в страни с по-ниски акцизи.

Европейската комисия смята, че това причинява загуба на бюджетни ресурси за страните, прилагащи по-високи ставки и затова предложи да се коригира специалния данъчен механизъм за газьола, използван като моторно гориво за търговски цели в Директивата на Съвета 2003/96/EО. Комисията цели да се либерализира пътният транспорт и да се намалят вредните емисии.

Комисията предлагаше да се запази настоящата минимална ставка за безоловния бензин от 359 евро/1000 литра до 2010 г. и 2012 г., след което през 2014 г. да се увеличи до 380 евро/1000 литра. Комисията предлагаше да се уеднаквят ставките за безоловния бензин и за газьола.

Увеличението за газьола обаче е по-голямо в абсолютна стойност, имайки предвид настоящата ставка: от 302 евро/1000 литра през 2004 г. до 330 евро/1000 литра през 2010 г. и до 380 евро/1000 литра през 2014 г.

Комисията планираше също да предостави на страните членки правото да разделят акцизите за газьола, според предназначението му, като ставката за газьола, употребяван за нетърговски цели, да не може да бъде по-ниска от фиксираната за търговски цели.

В предложението на комисията се запазват преходните периоди за достигане на тези ставки до 2016 г. за страни като Испания, Австрия, Белгия, Гърция, Люксембург, Португалия, Полша. За Латвия, Литва, България и Румъния достигането на минималната ставка за газьола от 380 евро/1000 литра е отложено до 2017 г.

В рамките на консултативна процедура Комисията по икономически и парични въпроси към Европейския парламент излезе с доклад по темата, подготвен от шведския евродепутат от АЛДЕ Оле Шмидт. Първоначално той бе против запазването на съществуващите преходни периоди и приемането на нови представи твърде амбициозни предложения, надхвърлящи дори предложенията на Европейската комисия. Оле Шмидт дори възнамеряваше минималните акцизни ставки през 2014 г. да надхвърлят 400 евро/1000 литра, обаче срещна сериозна съпротива от новите страни членки и от Люксембург. При присъединяването си към ЕС държавите от Централна и Източна Европа увеличиха съществено акцизните си ставки, а допълнителното увеличаване без преходни периоди създава условия за нарастване на инфлацията.

Наложи се да се търсят компромиси между становището на комисията, предложенията на докладчика и възраженията на страните членки, като тази процедура продължи няколко месеца. Българските евродепутати от АЛДЕ също активно помагаха при търсенето на компромисните предложения, отчитайки влиянието на евентуалните промени върху икономиката в нашата страна.

"Предложението на Европейската комисия е добро за постигане на либерализиран пазар в пътния транспортен сектор по принцип, но то не отчиташе достатъчно спецификата на страните от Централна и Източна Европа", коментира евродепутатът Биляна Раева. "След присъединяването към ЕС ние трябваше да увеличим значително акцизните ставки за газьола и безоловния бензин и това създаде условия за по-висока инфлация. Запазването на преходните периоди е необходимо, за да се даде време за нагласа към предложения нов данъчен механизъм. Считам, че постигнатите компромиси в доклада на моя колега Оле Шмидт се базират на балансирано, положително за потребителите и за бизнеса предложение, което не вреди на публичните финанси на страните-членки и не внася инфлационен натиск върху европейската икономика".

Компромисите, които се гласуват днес по обед в Европейския парламент, са : минималната акцизна ставка за безоловния бензин ще стигне до 359 евро/1000 литра за безоловния бензин и до 340 евро за газьола през 2012 г.; през 2015 г. ще се увеличи само ставката за газьола до 359 евро/1000 литра; до 1 януари 2015 г. няма да се увеличават ставките в страните членки, където от 1 януари 2008 г. вече е надхвърлено нивото от 400 евро за газьола и от 500 евро за безоловния бензин; транзитните периоди за страните от Централна и Източна Европа се запазват. За Латвия, Литва, Полша увеличението на ставките за газьола е поетапно от 302 евро през 2012 г., през 330 евро през 2013 г. и до 359 към 1 януари 2016 г.; за България и Румъния преходният период за достигане на акцизна ставка 359 евро за газьола е определен до 1 януари 2016 г., без да се посочват етапи в този период; приходите от "зелените" данъци да бъдат използвани за развитие на енергийно ефективни продукти.

Уговорените компромиси получиха подкрепата на трите големи политически групи в европарламента. При дебатите в пленарната зала късно вечерта в сряда еврокомисарят по данъчната политика и митническия съюз Ласло Ковач коментира, че увеличенията на ставките на горивата са неизбежни като мярка за опазване на околната среда. Ковач смята, че трябва да се постигне по-добър баланс между интересите на старите и новите страни членки на ЕС.