Европейските потребители ще имат достъп до евтин, бърз и справедлив процес на посредничество с търговците на стоки и услуги, благодарение на два нови закона, гласувани във вторник. Тяхната цел е да спестят на потребителите дълги съдебни дела, особено в случаите на онлайн търговията и трансграничните покупки.

Новите правила за алтернативно решаване на спорове (АРС) и за онлайн решаване на спорове (ОРС) имат за цел засилването на използването на АРС схеми в ЕС, давайки на потребителите бърз, евтин и неформализиран начин за разрешаване на спорове с търговци, като алтернатива на често дългите съдебни процедури, съобщават от Европейския парламент.

Много държави членки вече имат схеми за алтернативно решаване на спорове (АРС), но липсата на информираност, недостатъчното покритие или претовареността им затрудняват използването им от страна на купувачите. Директивата за алтернативно решаване на спорове ще изисква държавите да гарантират, че за всички бизнес сектори съществуват безпристрастни компетентни органи.

Схемите за алтернативно решаване на спорове ще обслужват жалби за стоки и услуги, независимо дали са закупени онлайн или в магазин, зад граница или в собствената държава.

Споровете по принцип трябва да бъдат решавани в рамките на 90 дни и АРС услугата трябва за предпочитане да бъде безплатна за купувача или да предвижда само „номинална такса“.

Целта е този евтин механизъм на ЕС да спести на потребителите милиарди евро годишно, насърчавайки трансграничната електронна търговия, която е значим стимул за растеж в единния европейски пазар.

Отделен регламент разглежда онлайн решаването на спорове . Той предвижда онлайн платформа на всички езици на ЕС, която да бъде създадена и поддържана от Европейската комисия. Платформата, която ще бъде достъпна през портала „Your Europe“, ще предлага стандартни формуляри за подаване на жалби и ще предлага на купувачите най-подходящата схема за решаване на техния спор.

Обменът на информация ще бъде защитена от разпоредбите на ЕС в областта на неприкосновеността на личния живот и правилата за защита на личните данни. Платформата за ОРС ще бъде на разположение за всеки спор за онлайн продажба, независимо от това, дали продавачът се намира в ЕС.

Директивата за АРС и регламентът за ОРС ще влязат в сила 20 дни след публикуването им в Официален вестник на ЕС. Директивата за алтернативно разрешаване на спорове ще стане валидна за всички държави членки в рамките на 24 месеца от приемането ѝ, а платформата за ОРС ще стартира скоро след това.