Падналият индонезийски самолет Boeing 737-500 на авиакомпания Sriwijaya Air в Яванско море, близо до Джакарта, върна ужаса от трагедията на още две самолетни катастрофи - от 2014 и 2018 г.

Само за седем години Яванско море погълна телата на повече от 400 души и се преврърна в новия Бермудски тригълник на 21 век, пише вестник Стандарт.

Последната катастрофа

65 човека е имало на борда на авиокомпанията Sriwijaya Air - третата по големина в страната. Всички жертви са индонезийци, пише местният сайт Detik, като се позовава на транспортния министър на страната Буди Сумади.

10 от тях са деца. 12-членен е бил екипажът, което е необичайно за вътрешен полет. Най-вероятно е имало втори екипаж, който се е пребазирал.

Според първоначалната информация машината е паднала в райна на остров Лъки в морето 4 минути след излитане. Последният път, в който пилотът се е свързал с кулата в Джакарта, е било 3 минути след началото на полета, пътуващ от столицата на Индонезия през Яванско море към друг голям град - Понианак, в провинция Западен Калимантан.

Радарите са отчели, че само за минута полетът рязко е свалил височина, след това е изчезнал от тях. По-късно станало ясно, че е паднал в морето. Индонезийските власти още нямат обяснение защо пилотът не е подал сигнал за бедствие.

Индонезийските медии вече публикуваха видео с предполагаемото място на катастрофата на Boeing 737-500. По тяхна информация жители на близките острови разказали как са чули два взрива, а после видели по водата отломки. Част от тях са открити и в северните части на остров Ява.

Адският шум приличал на взрив от бомба, твърдят рибари, които са били най-близо до трагедията.

Самолетът се оказал доста стар – на повече от 26 години. Първият му полет е бил през пролетта на далечната 1994 г. Каква е причината - техническа неизправност, взрив на борда или грешка на пилота, тепърва ще става ясно.

По-малко смъртоносни самолетни катастрофи през 2020 г., но с повече жертвиБроят на хората, загинали в катастрофи с големи пътнически самолети, се е увеличил през 2020 г. до 299 в световен мащаб, въпреки че броят на катастрофите е намалял с над 50%

Малайзийският Boeing

Но е факт, че това е поредната катастрофа в морето, в което от 7 години лежат телата на 162 души, загинали при авиокатастрофата на малайзийския Boeing на авиокомпания AirAsia.

Този случай остава една от най-големите авиозагадки. Една от версиите беше, че полетът от индонезийския град Сурабая в източната част на остров Ява за Сингапур се е разбил в Яванско море.

Спасителната операция се ръководеше от Индонезия, но в нея участваха представители на Малайзия, Корея и Сингапур. В индонезийската част на Яванско море първоначално бяха открити отломки от машината, както и телата на 40 от пътниците. Твърдеше се, че индонезийски военен самолет е забелязал на дъното на морето сянка с формата на изчезналата машина.

Служител на индонезийското транспортно министерство тогава обясни, че дълбочината на морето в района, където са намерени останките, е около 25-30 метра. Последният контакт на капитана на самолета с кулата в Джакарта е бил, когато пилотът е поискал да се издигне, за да избегне буреносни облаци. След това машината изчезнала, без да изпрати сигнал, че нещо не е наред.

Една от версиите е, че причината за катастрофата е човешки фактор – грешка на пилота, който е променил маршрута на полета в опасна зона над Яванско море.

Месеци по-късно австралийски самолет показа снимки на подозрителни обекти в Яванско море, приличащи на части от потънал самолет. Впоследствие стана ясно, че те не са на изчезналия малайзийски самолет, но така и не се разбра от коя катастрофа са.

Те са били засечени в югозападния край на индонезийския остров Калимантан. Зоната е на около 700 мили от мястото, където самолетът се изгубва от радарите. Ако наистина това са останки от самолет, това е поредното доказателство, че Яванското море твърде често взима жертви от въздуха.

Първата катастрофа с Boeing 737 МАХ

Това се случи и през 2018 г., когато самолет на най-младата индонезийска компания - Lion Air, с двама опитни пилоти се разби минути след излитането си от летището в столицата Джакарта. Boeing 737 MAX, който се оказа, че е летял едва 18 месеца, донесе смъртта на 189 души.

Машината прелетя тогава 13 минути и падна в Яванско море. Преди това самолетът, също като днешния, рязко започнал да губи височина, пилотите подали сигнал за връщане, но не успели да стигнат до брега.

Полетът отново е бил вътрешен - от Джакарта до Пангкал Пинанг, на остров Суматра.

След като бяха намерени отломките и черната кутия, от компанията обявиха, че самолетът е имал технически проблем предния ден, но той е бил отстранен. Машината е била по-новия модел от серията, в сравнение с този от днешния въздушен ад край Джакарта.

Катастрофата от 2018 г. сложи началото на черната серия на Boeing 737 MАХ, който от най-бързо продавания самолет в историята на американската компания се превърна в най-големия й проблем. Впоследствие се откри технически дефект, който приземи машините по целия свят, а разрешителното беше върнато от американския въздушен регулатор едва преди месец.

Проклятието на войната

Зловещите тайни на Яванско море обаче остават неразкрити и жертвите на авиокатастрофи продължават да растат.

Каквито и да са били причините за днешната трагедия, въздушният район над Яванско море със сигурност ще бъде обект на щателни международни дискусии и промяна на трасетата, защото суровото време е изпитание дори за опитните пилоти, което е описано в редица летателни дневници.

Любителите на конспиративните теории пък свързат поредицата от трагедии в региона с „проклятието на войната“, направено от 2173 моряци на междусъюзническите сили, които заедно с корабите са потопени от японците през Втората световна война.

Сражението около остров Ява слага края на междусъюзническите операции в региона, американци и британци се изтеглят към Австралия, а с премахването на холандския флот Нидерландия окончателно загубва контрола над колониите.