Вече бившият изпълнителен директор на Goldman Sachs Грег Смит, който работи за банката около 12 години, й поднесе неприятна изненада по случай своето уволнение. В статия в The New York Times г-н Смит представи тайни от кухнята и нелицеприятни подробности за „моралния банкрут“ на служителите на Goldman.

В последния си работен ден вместо топли думи за 12-те години опит, Смит, който отговаряше за търговията с деривативи в Европа, Бившия Изток и Африка, заяви, че корпоративните ценности на Goldman Sachs са претърпели значителни трансформации, откакто начело на банката застанаха Лойд Бланкфейн и Гари Кон.

Сътрудниците на банката все повече се фокусират не върху това да помогнат на клиентите, а върху това как да спечелят от тях, заявява Смит и дава примери. Оказва се, че в кореспонденцията помежду си много служители наричат клиентите си muppets, асоциирайки ги с марионетките от The Muppet Show.

Смит разказва и как се прави кариера в банката. Ако искаш да бъдеш забелязан, трябва да продаваш възможно най-много „брадви“ ( axes). На езика на Goldman това ще рече активи, от които самата банка иска да се избави заради ниската им привлекателност. На второ място трябва да „ловуваш са слонове“, т. е. да накараш клиента си да търгува с такива инструменти, които ще донесат най-голяма печална за банката, независимо дали за него са изгодни. Третата тайна на успеха се състои в това „да търгуваш с неликвидни и непрозрачни финансови инструменти с трибуквени абревиатури“.

Накрая Смит съветва Goldman да се избави от „морално банкрутиралите си сътрудници“ и да се върне към предишните си корпоративни ценности.