Американската компания Боинг (Boeing) представи в неделя новия си модел 787 Дриймлайнър в завода на компанията в Еверет, на 40 км северно от Сиатъл, предаде Асошиейтед прес.

Качествата на тази машина с два реактивни двигателя вече успяха да убедят 46 клиенти да купят 642 самолета. Каталожната цена на 787 е между 146 и 200 млн. долара. Американската компания си е поставила за цел да продаде от първия си нов модел от 13 години насам близо 2000 броя до 2023 г.

Моделът 787 е конструиран в три версии с от 210 до 330 места и е революция в сектора, където до този момент алуминият бе най-използваният материал. Самолетът ще се произвежда с до 50 процента композитни материали като въглеродни фибри.

По-устойчиви и трайни, композитните материали правят самолета по-лек и съответно по-икономичен - основният коз на 787 придоби ново значение в момент, когато цените на петрола са високи.

Дриймлайнър в сравними условия на полет ще изразходва с 20 процента по-малко гориво от днешните самолети със същия размер, посочва Боинг, като подчертава и ползите за околната среда.

Сред останалите иновации на 787 е командната система, която вече не е хидравлична, а електрическа, удобните места в кабината, по-големите люкове, както и поддържането на по-висока влажност на въздуха, което дава по-голям комфорт при пътуване, в сравнение със сегашните модели.

През есента един самолет 787 ще започне изпитателен полет, а японската авиокомпания Ол нипон еъруейс (All Nippon Airways), която сключи договор за поръчка през 2004 г., се очаква да пусне в експлоатация "Дриймлайнър" от 2008 година.

Самолетът може да измине до 15 750 километра без да презарежда, като прелети маршрутите Ню Йорк - Манила или Москва - Сау Паулу без междинно кацане. Европейският авиопроизводител Еърбъс (Airbus) отговори на предизвикателството с бъдещия А350, обявен за конкурент на 787, но той ще бъде пуснат в експлоатация едва през 2013 г.