Макар че полемиката за буркините отново излезе на повърхността в последните седмици, дрехата е популярна и продавана от дълго време. Тя се вписва в един пазар, който може да постигне успех в идните години: „скромната“ мода, пише френският вестник Les Echos.

„Стотици марки на една ръка разстояние за три дни. Бързо изпращане в Европа...“. В това съобщение няма нищо оригинално. Поредната търговска оферта. Реклама с красиви и елегантни жени, позиращи на светлосин и пастелен фон.

Турският сайт за продажба на дрехи Modanisa отбелязва в горната си част, че е „най-популярният уеб сайт за ислямска мода в света“. Но от няколко седмици хората се вълнуват особено много от ислямските дрехи и по-конкретно от буркините.

Дрехи от всякакъв вид

На сайта Modanisa буркините се наричат „покрит бански“, намират се и разновидностите „Капки вода“ за 75 евро и „Люляк“ за 49.96 евро. Предвид разразилата се полемика е учудващо, че буркините произхождат от Австралия, а техен създател е родената в Ливан дизайнерка Ахеда Занети.

Според блогъра Фатех Кимуш, специалист по ислямска икономика, буркините са се появили във Франция около 2008 г. В страната вече има специализирани сайтове, като Vetislam.com. Базираната в Монпелие компания предлага новости „Лято 2016“, като уточнява местата, на които са разрешени буркините.

Макар че днес полемиката се върти около женските буркини, съществуват също буркини за мъже. Например сайтът Rajoul произвежда буркини за мъже и съобщава, че има продажби в 32 държави от цял свят.

Растеж от 3.8% на година

Трябва да се каже, че извън буркините ислямската мода като цяло е обещаващ пазар. Според доклад на Thompson Reuters, публикуван от Global Islamic Economy Summit, мюсюлманските клиенти са похарчили 230 млрд. долара през 2014 г., от които 22 млрд. долара в Западна Европа.

Растежът на годишна основа на този пазар се очаква да достигне 3.8%. Специализираните компании в ислямската мода постигат растеж.

Големите марки искат своя дял

Ислямската мода дори получи име: „скромната мода“. Тя е насочена не само към мюсюлманската общност, но и към ортодоксалните евреи например. Интернет и социалните мрежи увеличиха търсенето.

Модни блогъри се специализираха в този вид мода. Скромната мода има и своята модна седмица в Истанбул. Всичко това привлече интереса на големите марки към този пазар.

Във Франция първата глава от полемиката за буркините започна след статия във в. „Паризиен“, посветена на „марки, които се впускат в ислямската мода“. Сред цитираните марки беше и Mark&Spencer.


Компанията отказа да разкрие оборота си от продадените продукти, но посочи, че буркините се продавали добре в магазина й на улица Marble Arch в Лондон, както и в Близкия изток. „Буркините са част от една от 120-те линии бански костюми, които продаваме“, съобщи марката. Тя уточни, че въпреки полемиката дрехата остава много популярна сред международните клиенти.

Полемиките около буркините в последно време, които са единствената критикувана дреха от ислямската мода, вероятно ще окаже определено въздействие върху пазара. Остава да разберем дали ще го стимулира или ще го срине.