Американските търговски вериги, които по традиция обявяват големи намаления на този ден, очакват с нетърпение днешния "черен петък" или началото на празничното трескаво пазаруване в САЩ, предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

Резултатите от най-големия сезон на празнично пазаруване през годината ще има дълготрайни последици за все още крехкото икономическо възстановяване, отбелязва агенцията.

В края на тази седмица за първи път много магазини ще бъдат отворени и през нощта в усилията си да привлекат повече клиенти, чието желание за изгодно пазаруване нарасна след Голямата рецесия.

Икономистите и ръководителите на компании ще следят сезона на пазаруване отблизо. Един лош сезон на празнични покупки ще повиши опасенията от рецесия, докато пък силен сезон ще разсее страховете, посочи Скот Хойт, който е старши директор на отдела за потребителска икономика в Moody's Analytics. Това ще повиши мотивацията на компаниите да наемат повече хора, добави той.

Около една четвърт от работните места в САЩ са пряко или непряко свързани с търговията на дребно. Потребителските разходи представляват около 70 процента от икономическата активност на САЩ. Това може да се отрази на плановете на магазините за разширяване на дейността и на решенията им, свързани с наличностите. Периодът от ноември до декември представлява около 25-40 процента от годишните продажби. За 2011 година това е около половин трилион долара приходи от средства, похарчени за различни неща - от таблети до играчки.

Като и през изминалите няколко години търговците правят отстъпки при празничните пазарувания, като почват още от октомври. Начало на работното време на магазините още от 4 сутринта на т.нар. черен петък след Деня на благодарността вече не е актуално. Новата тенденцията е магазините да отварят в полунощ. Ранните отваряния и драстичното увеличение на предлаганите стоки с намаления в ранната утрин помогнаха "черният петък" да бъде най-големият ден на годината вече шест поредни години. Прогнозите са, че и тази година той ще запази титлата, отбелязва компанията за проучвания ShoperTrak .