Телевизията има зад гърба си дълга история: преминаването от черно-бяла към цветна, замяната на огромните приемници с катодно-лъчева тръба с плоския екран, сателитното излъчване с хиляди ТВ канали.

Но досега играчите на традиционната телевизия винаги са поддържали равновесие и всеки е успявал да се справи.

Ала неудържимото разрастване на пазара на видеото онлайн преобръща историческото равновесие между телевизионните канали и създателите на съдържание, принудени да се приспособяват с променящи се културни практики и нови начини на разпространение.

Консултантската група Boston Consulting Group (BCG), която проучи тази цифрова революция и дълбоките промени, които тя поражда в ТВ индустрията, стига до четири възможни варианта за бъдещето, съобщава БГНЕС.

Стримингът и нелинейното потребление са бъдещето на ТВ

Предизвикателството е огромно за операторите на пазара: появата на стриминга преобърна културните практики на телевизионните зрители, които вече имат достъп до програми при поискване извън тяхното линейно класическо разпространение. Високодебитната връзка и многобройните устройства, предлагани на пазара – смартфон, таблет, компютър - направиха възможно разпространението на стриминг услугата в големи мащаби, което пък дава възможност да се предложи все по-богата и разнообразна палитра от програми. Цифрите не оставят никакво съмнение: стримингът и нелинейното потребление на съдържания са бъдещето на телевизията. Според консултантския кабинет BCG 96% от северноамериканските домакинства и 74% от европейските ще разполагат до 2017 г. с устройства за стриминг. Още по-поразително е, че анализаторите предсказват до тази дата вече да се използват един милиард свързани устройства.

Няколко тенденции потвърждават тази трансформация на телевизионната индустрия. От 2013 до 2014 г. времето, прекарвано в гледане на видео съдържания онлайн скочи с 50%, докато ТВ абонаментите паднаха. Тази тенденция ще се задълбочи и потреблението на съдържания онлайн и на мобилни устройства скоро ще надмине потреблението на телевизионните екрани. До 2018 г. видеото при поискване ще представлява 40% от потреблението на видео съдържание в САЩ срещу 20% сега. Макар развитието на телевизията досега да бе прогресивно, технологичният напредък и иновациите настъпват все по-бързо и биха могли да предизвикат неочаквана за индустрията промяна. Проучването на бостънската консултантска група представя четири сценария - възможни перспективи за бъдещето на телевизията.

Универсалната телевизията

Крайната цел е създаването на уникални платформи, позволяващи да се сърфира сред всички съдържания на разположение на всички съществуващи устройства. Операторите, които успеят да създадат тези универсални каталози, ще са лидерите на пазара, предсказва BCG.

Затвореният периметър

За да господстват на пазара експертите залагат на придобиването на право и на създаването на уникални развлекателни програми. За ТВ каналите, както и за платформите за стриминг да държат правата на разпространение на оригинален сериал или на голямо спортно състезание ще представлява ключов коз, позволяващ им да се наложат над конкурентите. За това свидетелства стратегията на Нетфликс (Netflix), чиито инвестиции в създаването на оригинални сериали са на път да скочат.

Премахването на посредниците при разпространението

Възприемайки нелинеен начин на потребление на съдържания, зрителите ще стават все по-активни в избора на програми. Така посредниците между зрителите и видео съдържанията, особено множеството сателитни телевизии, постепенно ще са обречени на изчезване, оставяйки на каналите или на други грижата сами да стигнат до тяхната целева аудитория.

Телевизията на живо по интернет

Развлекателните програми, по-специално сериалите несъмнено са се доказали онлайн. Какъв ще е следващият етап видео платформите? Обогатяване на тяхното предлагане с предоставяне не само на развлечение, но и на информационни програми и спорт. Следователно индустрията на телевизията е в разгара на революция. Пейзажът на продуцентите и на разпространителите на видео съдържание е все по-фрагментиран, конкуренцията е станала свирепа и е трудно да се предскаже кой ще се наложи в надпреварата за аудитория. Едно нещо обаче е сигурно: онзи, който успее да предложи както развлекателно съдържание, така и новини, едновременно на линейно разпространение и на видео при поискване, ще си осигури лъвския пай.