Най-големият производител на камиони в света предупреди, че очакванията към автономните технологии са нереалистично високи.

Мартин Даум, изпълнителен директор на Daimler Trucks (част от Daimler – собственик на бранда Mercedes), посочва, че ще отнеме поне 5 години, докато автономните технологии станат достъпни за масовите потребители. Това е доста по-сдържана и предпазлива прогноза, отколкото тези, идващи от компании, като Tesla например, пише Financial Times.

„Това, за което говоря, е камион, който може да следва друг камион без водач зад волана”, казва Даум, посочвайки, че Daimler полага усилия в тази посока.

Технологията би позволила в близко бъдеще безжична свързаност между камиони, така че да се движат синхронизирано по пътищата, водени от превозно средство, управлявано от човек.

„Да видим напълно автономен камион навярно ще отнеме дори още повече време”, посочва той.

Daimler са една от компаниите, които разработват автономни технологии за товарни превозни средства, като на това поле се подвизават още Volvo, Waymo (собственост на Google) и Uber. От друга страна, Tesla заяви, че нейният електрически камион ще започне да се произвежда през следващата година, като ще разполага с полуавтономна система.

Става дума за автопилота на Tesla, който вече е наличен в нейните леки автомобили. Технологията изисква човек зад волана, но помага на камиона да спазва траекторията на движението по пътя, сочи обяснението на изпълнителния директор на компанията за електрически возила Илон Мъск.

Мъск заяви пред акционери през миналата седмица, че „напълно подобрено самоуправление” в автомобилите на компанията може да се появи до няколко месеца.

Въпреки гръмките обещания, технологията на Tesla бе поставена под въпрос, след като собственик на автомобил на компанията загина в инцидент, в който колата е била на автопилот.

Daimler ще похарчи над 500 млн. евро през тази и следващата година за електрификация, свързаност и автономно движение. Харчовете са част от 2.5 млрд. евро, планирани за проучване и разработка, както и създаване на глобален център за автономни технологии в Портланд, Орегон.

От своя страна, изпълнителният директор на Waymo Джон Крафчик смята, че автономните камиони имат по-голям шанс да се появят скоро по улиците, в сравнение с автономните таксита – визия, споделяна от много представители на Силициевата долина.

Но Мартин Даум не смята така, посочвайки, че има голяма разлика между това да тестваш технология и това да я разработиш до ниво, в което сигурността и надеждността са на необходимото равнище.

„Това е голямо препятствие, което понякога новите компании в бизнеса подценяват. Изискват се много повече неща от това просто всеки път да поставите инженер до водача на камиона”, казва той.

„Ако имате само един инцидент на изминати 1 млн. мили, това означава, че ще има 100 инцидента всеки ден в САЩ, предизвикани от грешки. Няма как да оцелеем след това”, казва Даум.

Докато някои стартиращи компании се опитват да премахнат необходимостта от водач, Daimler се фокусира върху разработката на автономни технологии, които да асистират на шофьора, тъй като вярва, че необходимостта от човека намеса скоро няма да отпадне.

„Ние не сме в играта, в която се конкурираме с нашите потребители”, казва Петер Шмит, ръководител Стратегия в Daimler Trucks. „Водачите винаги ще са част от уравнението”, добавя той.

Uber замрази тестовете на автономни коли след смъртен случайТова е първият случай, в който автономно возило причинява смърт

Пред инвеститори компанията демонстрира технология, която позволява на камионите да се движат на ниска дистанция помежду си с цел съкращаване на разходите за гориво и повишаване сигурността на шофьорите.

Чрез автоматични спирачки и сензори, камионите се движат в линия, като евентуално в бъдещето тази технология ще позволи създаването на флотилия от автономни товарни машини, които следват такава, управлявана от човек. Това ще помогне за решаване на проблема с недостига на професионални водачи, например.

Въпреки че Daimler се конкурира с останалите играчи на автономния фронт, Даум посочва, че компанията гледа позитивно на потенциални партньорства с други производители, включително технологични конгломерати.