Дамата зад "женската Виагра" и нейната интересна бизнес история
През 2015 г. Синди Екърт (тогава Уайтхед) прикова погледите, след като продаде компания, която е съосновала, за 1 млрд. долара. Става дума за Sprout Pharmaceuticals, която разработва медикамента Addyi - продукт, повишаващ либидото при жените.
Ситуацията обаче не се развива като по филмите. Компанията, която придобива Sprout Pharmaceuticals, изпада в тежка криза, като в крайна сметка връща обратно придобивката си на Екърт и бившите акционери и то без да получи нищо в замяна.
Така Екърт и Sprout получават нещо рядко срещано в света на стартъпите – втори шанс.
Хората си мислят, че постигнах изход от бизнеса с 1 млрд. долара в джоба, че ситуацията бе със щастлив край, казва 44-годишната Екърт пред CNBC. “Е, нещата не се случиха по този начин, но това ме научи да вярвам на силата на собствените си решения”, казва тя.
Дамата съосновава компанията с вече бившия си съпруг Робърт Уайтхед през 2011 г. с цел придобиването на лекарството Флибансерин. Чрез него те създават бранда Addyi, познат като „Виагра за жени”, за да помагат на жени в пременопауза, тъй като често в тази възраст дамите страдат от Хипоактивно разстройство на сексуалното желание (10% от нежния пол страда от това).
Екърт става изпълнителен директор през януари 2015 г., само ден след като Addyi получава зелена светлина от здравните регулатори. Няколко месеца по-късно компанията е придобита от публичното дружество Valeant Pharmaceuticals срещу сумата от 1 млрд. долара.
„Да продаваш компания е едновременно вълнуващо и мъчително. Мъчителният елемент идва от това, че компанията по толкова много начини е свързана с теб, че да излезеш от нея и да наблюдаваш отстрани е трудно и често сърцераздирателно”, казва тя.
Тогава изведнъж нещата се объркали, а продажбата се провалила.
Valeant биват замесени в скандал относно счетовните им практики, а Addyi, чиято цена била вдигната двойно, предизвиквала много въпроси относно ефективността си, поради което редица застрахователи отказали да покрият евентуални проблеми с медикамента.
През 2016 г. Екърт и бившите акционери в Sprout заведоха дело срещу фармацевтичния гигант, твърдейки, че той се е провалил да реализира хапчето на пазара, като е поставил прекалено висока цена.
През ноевмри същата година Valeant предава контрола над Sprout на оригиналните акционери срещу почти нищо, в замяна на споразумение, в което те ще оттеглят делото срещу тях.
Valeant освен това дава на акцонерите заем в размер на 25 млн. долара, по информация на Bloomberg, при условие да получава 6% от приходите от глобалните продажби на Addyi след 2019 г.
Сега Екърт – която посочва, че е най-големият акционер в Sprout, отново заема позицията на изпълнителен директор (тя е сменена след сделката за продажба). Бизнес дамата се възползва от своя втори шанс, като планира да направи медикамента по-достъпен за жените, страдащи от ниско либидо.
„Това означава правилната цена, което, от своя страна, означава застрахователно покритие, и честно казано, това означава, че имаме поле за разговор, които е бил стигматизиран и смятан за срамен толкова дълго време”, казва тя.
Първо, Екърт смъква цената. През ноември Bloomberg съобщава, че Addyi се е продавал срешу 800 долара за разфасовка с 30 таблетки. Сега цената е смъкната наполовина – 400 долара, а на сайта на бранда се посочва, че клинетите, разполагащи с търговска застраховка (форма според, която застрахователи поемат част от цената на медикаменти, предписани от лекар), ще плащат далеч по-ниски цени за продукта.
„Реалността е, че тази цена я поставя на еднаква основа с лекарствата за еректилна дисфункция”, казва Екърт.
Въпреки всичко, Addyi все още се намира в тежко положение. Хапчето, което не получава одобрение на два пъти от властите, преди това да се случи прз 2015 г., се продава с предупреждение, което изисква жените да подписват, че са запознати с рисковете от приемането на медикамента, като възможни припадъци или ниско кръвно налягане.
Това провокира редица критики към продукта, тъй като, според някои, той причинява много повече вреди, отколкото ползи.