Огромен масив данни от онлайн търговията се използва за съставяне на индекса на цените на Google- ежедневен инфлационен индикатор, който може да завоюва мястото на официалната статистика, съобщава Financial Times.

Разработката на Хал Вариан показва колко бързо може да се събира информация от онлайн източник, като самото събиране на данните става ръчно, а статистиката се появява с временен лаг за няколко седмици.

Работата по индекса на Google все още не е завършена, а и самата компания не е убедена в смисъла на публикуването му, каза Вариан на конференция на Националната асоциация на бизнес-икономистите, но допълни, че данните за цените на Google показват отчетлив дефлационен тренд в САЩ, започнал през миналата Коледа. За сравнение Индексът на потребителските цени на страната за август, от който се изключват храните и енергийните източници, нарасна с 0.9% на годишна база.

Във Великобритания пък виждаме слаб инфлационен тренд, съобщи икономистът на Google.

Самият Вариан допълва, че интернет-индексът не може да замени напълно ИПЦ, доколкото стоките в онлайн магазините и по-широката икономика са различни. Например домакинската техника в ИПЦ на САЩ заема 40%, а в Google-18%.

Но той е показва достатъчно добра корелация, когато става дума за електроника или часовници, които по-често се продават в интернет.

Вариан допълни, че идеята за индекс на цените на Google му хрумнала, когато се счупила любимата му мелничка за пипер. Той влязъл в Google Shopping и бил удивен от разликата в цените.

„Какво ще е първото, което ще поискате да направите, ако сте икономист? Да съставите индекс на цените", коментира той.