Десет български фирми участват в най-голямото американско изложение за храни "Fancy food", което се организира от 8 до 10 юли в Ню Йорк.

Присъствието на нашите производители е спонсорирано от Агенцията за насърчаване на малки и средни предприятия, която поема наема на площ в "Jacob K. Javits Center" в Ню Йорк, като за целта отделя шестдесет и пет хиляди долара от бюджета си.

Тази информация даде Ваня Мишева, главен експерт в отдела за международни изложения и промоционални дейности. Фирмите плащат разходите си по транспорт и настаняване, както и такса участие в размер на 1345 лв. на агенцията.

"Търсенето е толкова голямо, че първата ми работа утре ще бъде да запазя площ за следващото изложение", каза Ваня Мишева.

Българските участници са водещи в бранша на хранително-вкусовата промишленост малки и средни компании като Филипополис, Кондов екопродукция, Лактус, Зоров-91 - представителни за областта на млекопеработвателния отрасъл, Тракийски плод, Солвекс Мира Фрукт, Джем&Джем, Филикон и Герада, които произвеждат различни видове консервирани храни, плодови сокове, мед и други.

Щанд на изложението имаше и най-голямата компания за дистрибуция и доставка на български храни в САЩ - Малинчо интернешънъл.

Повечето от участниците присъстват на изложението от години и смятат, че такъв форум е от полза за развитието на износа им, макар и резултатите в много случаи да се проявяват след време.

"Постоянството на такива места е много по-важно отколкото непосредствения резултат. В много случаи някой се появява да сключи договор две години след като е осъществил
контакт", каза за БТА управителят на Джем и Джем ООД Стойко Кировски.

Същото мнение споделя и Огнян Кондов, мениджър на Кондов екопродукция ООД, който участва на "Fancy food" от десет години и изнася над 180 тона козе сирене годишно за САЩ. "Много по-трудно е да се върнеш на един пазар, ако си загубил мястото си, отколкото да влезеш за първи път на него", допълни той.

Единствената фирма от българските участници на изложението, която е кандидатствала и е получила сертификат за "органични", както и за "кошер" храни, са производителите на мед и пчелни продукти - Герада. Те присъстват за първи път на нюйоркското изложение и се надяват, според Герасим Дочев, управителен директор на компанията, техните висококачествени изделия да намерят своята ниша в изключително динамичния американски пазар.

Тазгодишното издание на "Fancy food" се провежда за петдесет и трети път върху площ от сто и десет хиляди квадратни метра, като представя 2400 местни и международни доставчици на храни и посреща около 25 000 прекупвачи, които имат възможност да изберат между 140 000 от предлаганите храни и напитки, които да предложат на деликатесни магазини, ресторанти и супермаркети на територията на целите Съединени щати.

"По-голямата част от тези прекупвачи разчитат изключително на изложението като на източник за международни хранителни продукти", казва Ан Доо, президент на Националната асоциация на търговците на храни.

В Нюйоркското изложение за храни участват седемдесет и три държави от цял свят и пазарната площ е толкова търсена, че наемането става за години напред. Изложението включва и редица специални събития като образователни програми, семинари, кулинарни турове, както и раздаване на награди за най-добри продукти.