Когато пазарната капитализация на Tesla премина 100 млрд. долара преди две седмици, изпреварвайки Volkswagen, скептиците побързаха да се присмеят.

Сега обаче стойността на компанията е на прага на 150 млрд. долара, след като акциите поскъпнаха с 13%, до над 887 долара за брой.

Цената на книжата на Tesla скочи над три пъти през последните три месеца, изпреварвайки прогнозите на дори най-оптимистичните анализатори, пише BBC.

Така Tesla понастоящем е втората на-скъпа автомобилна компания в света. Какво стои обаче зад тези цифри?

Позитивно представяне

Преди по-малко от две години нещата не изглеждаха толкова розови за компанията.

Tesla, която отчита загуба за всяка една година, откакто е основана, беше застигната от проблеми, като големи разходи и забавяне в производството.

Притесненията относно представянето на компанията идваха и от поведението на изпълнителния директор Илон Мъск, който има славата на лидер, рядко изпълняващ обещанията си.

Към днешна дата компанията сякаш е преодоляла тези проблеми. През последните две тримесечия даже отчита печалба, а новият завод в Шанхай беше завършен по-бързо от очакваното.

Освен всичко друго, поръчките остават на здравословно ниво, въпреки страховете за спад в търсенето.

Прототипът за пикап на Tesla, носещ името Cybertruck, събра около 200 хил. предварителни поръчки, въпреки негативните отзиви за дизайна и функциалността.

Това се дължи до голяма степен и на факта, че депозитът за предварителна поръчка е на символична цена, а формата на пикапа се превърна в шега в интернет. Но така или иначе, Tesla има пълното право да посочи, че 200 хил. души искат тази странна кола.

Компанията страдаше и от проблеми, които си създаде сама, като публикациите на Мъск в Twitter през 2018 г., които му донесоха обвинения в ценови манипулации, принуждавайки го, в крайна сметка, да сдаде поста председател на борда на директорите на компанията.

„Стана ясно за инвеститорите, че Tesla има редица двигатели за устойчив растеж в дългосрочен план, които са много трудни за оспорване”, казва Ролф Бълк, анализатор в New Street Research.

Анализатори от Wolfe Research също споделят, че „са малко изненадани от магнитута” в поскъпването на акциите, но „изобилието от позитиви обяснява движението”.

В бележка до клиенти от миналата седмица те пишат: „Може да има върхове и падения, но нашата визия е, че акциите намериха нов обхват”.

Устойчиви ли са тези цифри?

Ролф Бълк вярва, че настоящото поскъпване на акциите на Tesla означава, че някои инвеститори, които са залагали срещу компания, са изгорели или са били принудени да затварят позиции – нещо, което води до купуване на акции, което вдига цената.

Но S3Partners, които следят подобни активности, посочват, че настоящите поръчки на акции идват главно от микс от обикновенни инвеститори и големи фирми.

Акциите на Tesla обаче са обект на сериозна волатилност в миналото.

Някои анализатори смятат, че цената може да потъне отново, особено на фона на инвестициите за нов завод в Европа и временното затваряне на мощността в Шанхай заради коронавируса.

Останалите автомобилни производители?

Tesla е доставила над 367 500 броя автомобили през миналата година, което е ръст от 50% спрямо 2018 г. За тази година прогнозите сочат 500 хил. доставени коли. Tesla се надява до 2030 г. да доставя по 2 млн. коли на година.

Доставките все още обаче са на доста по-ниско ниво спрямо конкурентите.

Volkswagen са доставили близо 11 млн. коли през миналата година, докато от Toyota, която има пазарна капитализация от над 230 млрд. долара, са продали 9 млн. коли през първите 11 месеца на 2019 г.

Въпреки това, технологията на Tesla за електрически коли продължава да е водеща в индустрията, смятат експерти. Смята се, че това може да донесе успех на компанията в дългосорчен план, когато се предполага, че и търсенето на електрически автомобили ще бъде много по-сериозно.

Fiat ли ще финансира новия европейски завод на Tesla? Италианско-американският консорциум постигна споразумение с компанията на Илън Мъск за съвместно отчитане на въглеродните емисии

Същестсуват спекулации, че инвестициите на Tesla в батерии могат да я позиционират на даден етап като доставчик на другите автомобилни компании.

Анализатор от Morgan Stanley посочва в бележка до клиент, че ако Tesla постигне всичките си цели, навярно ще се търгува на нива, наблюдавани в наши дни.

Според него идеалният сценарий може да отнеме 10-20 години, за да се реализира напълно, макар че всичко това може и изобщо да не се случи.