Добри новини за почитателите на зехтина

1083
Добри новини за почитателите на зехтина

© Pixabay

Почитателите на зехтина може най-накрая да видят положителна промяна в сметките си за хранителни продукти, след три години на високи цени на запазената марка на Средиземноморската кухня.

Най-големият доставчик на зехтин в света Deoleo SA очаква, че ръстът на производството в световен мащаб за сезон 2017-2018 ще намали цените за крайния потребител. Това може да помогне на продажбите на компанията, според главния изпълнителен директор Пиерлуиджи Тосато, който в момента финализира финансово преструктуриране.

По-високата реколта на маслини в по-голяма част от Средиземноморския регион ще повиши производството на зехтин с 12%, въпреки че водещият производител Испания се бори трета година със суша, казва Тосато, цитиран от Bloomberg.

“Това ще свали цените, и ще позволи на пазара да си поеме въздух”, допълва той.

В град Хаен, Южна Испания, който е разпределителен център за зехтина, използван в салати и в готвенето, цените на екстра върджин се задържаха над нивото от 3 евро (3.50 долара) на килограм през по-голяма част от последните три години, след като през 2014 г. бяха на ниво под 2 евро, сочат данни на Европейската комисия.

По-високите цени принудиха домакинствата и ресторантите да търсят по-евтини алтернативи, като слънчовгледово олио, което се търгува на цена от около 80 евроцента за килограм в Ротердам.

“Много потребители на развити пазари, като Испания и Италия, започнаха да купуват по-евтиното слънчогледово олио. След като веднъж вече са преминали към слънчогледовото олио, е малко вероятно да се върнат отново към зехтина” при настоящите цени, казва Тосато.

Годишното потребление на зехтин в Испания е намаляло с около 90 000 метрични тона през последните пет години, докато потреблението на слънчогледово олио се е увеличило със 140 000 тона, според Вито Мартиели, анализатор в нидерландската Rabobank.

Италианците в момента използват с около 160 000 тона по-малко зехтин годишно, отколкото през 2011 г. В същото време потреблението на слънчогледово олио е нараснало с около 200 000 тона, казва той.

Слънчогледовото олио е победителят

“Ако зехтинът го няма на пазара, потребителите трябва да намерят алтернатива,” казва Мартиели. “Наблюдаваме известна замяна на зехтина и печелившият продукт с голяма преднина пред останалите е слънчогледовото олио.”

Петте най-големи тенденции при храните през 2018 г.Според доклада на компанията Waitrose Food & Drinks

Възобновеното търсене би помогнало на базираната в Мадрид Deoleo. Производителят на марките Carapelli и Bertolli предвижда завръщане към растеж след финализиране на преструктурирането на компанията.

Акциите на Deoleo поевтиняват с 24% през тази година и са най-лошо представящите се в 26-членния индекс BI Europe Packaged Food Valuation Peer Group. Пазарната стойност на компанията в момента възлиза на около една десета от 2-а млрд. евро, които бе достигнала през 2007 г.

Компанията, която се счита за най-големия търговец на зехтин с 10.4% дял от световния пазар, финализира план за преструктуриране и прогнозиране завръщане към растеж.

Прогнозите за по-голяма реколта може да донесат облекчение, като от Световния съвет по зехтина очакват производството в световен мащаб да нарасне с близо 300 000 метрични тона до 2.85 млн. тона през 2017-18.

Испанските цени за средно качество зехтин върджин паднаха до около 3.50 евро за кг в четвъртък, след като преди месец бяха на ниво от около 3.70 евро, сочат данни на POOLred.

“Испанците, италианците и гърците обичат да консумират зехтин  - това е тяхното предпочитание,” казва Мартиели. “Ако е на по-достъпни цени, те ще се върнат отново към потреблението на този продукт.”

Възстановяването на Deoleo

По-големите продажби, породени от по-ниските цени, са само един от стълбовете в преструктурирането на Deoleo. Другият е инвестиция в размер на 15 млн. евро, насочена основно към разширяването на дейността на компанията на международни пазари,като САЩ и Индия.

В САЩ и Северозападна Европа, както и на развиващи се пазари, като Бразилия и Индия, където зехтинът е нишов продукт, ценен заради ползите за здравето, търсенето все още е добро, въпреки високите цени, казва Мартиели от Rabobank.

“Тази година е преходна, а следващата ще бъде на експанзия,” казва Тосато. “Целта ни за 2018 г. е да не отчетем загуба след плащането на лихвите по задълженията ни.”

За да постигне тази цел, Deoleo може да разчита на подкрепата на основния си акционер, британската CVC Capital Partners, която притежава 50.01-процентен дял.

“Отношенията със CVC са много добри. Те гледат на Deoleo като на дългосрочен проект и ще инвестират в компанията в продължение на много години,” казва Тосато, който засега изключва увеличение на капитала.

Компанията обяви 5.4 млн. евро загуба за първите девет месеца на годината, което с 80% по-малко, в сравнение с година по-рано. Оперативната печалба пък намалява с 29%, до 26.8 млн. евро. Нетните задължения на компанията се увеличават с 3%, до 549 млн. евро.

Deoleo “винаги търси компании за придобивания, дори и ако още не сме готови, и винаги ще има подкрепата на CVC” за потенциална сделка, казва Тосато.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 668.870 -0.01%
  • BGREIT 113.620 -0.38%
  • BGTR30 547.640 -0.19%
  • BGBX40 131.370 -0.03%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1789 1.1790
  • GBP/USD 1.3204 1.3205
  • USD/JPY 114.1100 114.1220
  • USD/CHF 0.9890 0.9892
  • USD/CAD 1.2784 1.2786
  • AUD/USD 0.7558 0.7559
  • USD/BGN 1.6589 1.6592
Ask Bid
  • DOW JONES 23373.27 23377.27
  • S&P500 2582.16 2582.66
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5317.62 5319.62
  • DAX 12994.09 12996.09
  • FTSE 100 7380.81 7382.31
  • ПЕТРОЛ 56.51 56.56
  • ЗЛАТО 1289.98 1290.48
  • СРЕБРО 17.14 17.17

Видео