EasyJet Plc и Ryanair Holdings Plc, две от най-големите нискотарифни авиокомпании в Европа, ще бъдат облагодетелствани от настоящата икономическа буря, смятат ръководители на двата превозвача, информира Bloomberg.

В условията на задълбочаващата се кредитна криза, която подхранва страховете за световна рецесия, двамата ръководители предсказват, че пътниците ще предпочитат нискотарифните авиокомпании като част от намаляването на разходите си.

Безспорно печелим пазарен дял от нашите конкуренти, казва Анди Харисън, главен изпълнителен директор на базираната в Лутън, Англия, EasyJet. На фона на днешната кредитна криза и ограниченията EasyJet се справя изключително добре, според него.

Главният финансов директор на Ryanair Хауърд Милар прогнозира, че след 10 години базираната в Дъблин компания, която в момента е най-големият нискотарифен превозвач в Европа, и EasyJet, която е номер 2, ще бъдат единствените подобни авиокомпании, останали на континента.

С влошаването на икономическите перспективи нискотарифните компании залагат на това, че пътниците ще се лишават от запазените места и безплатните питиета, за да пестят от цената на билетите.

Анализатори на Royal Bank of Scotland Group Plc прогнозират, че нискотарифните превозвачи ще се облагодетелстват повече от конвенционалните си конкуренти, ако цената на петрола продължи да пада, тъй като горивото заема основната част от техните разходи. Цената на петрола е паднала с 47% откакто достигна рекордните 147.27 долара за барел на 11 юли и бележи спад от 15% за годината.

Нискотарифните компании също така са подложени на по-малък натиск от страна на клиентите да намалят различните такси, като таксата багаж например, в сравнение с конвенционалните си конкуренти, които най-вероятно ще трябва да намалят таксата гориво, според анализаторите.

От Ryanair обявиха на 3 октомври, че броят на пътниците им е нараснал с 20% миналия месец, докато от British Airways съобщиха, че са превозили с 5.6% по-малко пътници.

Ирландската авиокомпания ще се облагодетелства по-скоро от намаляващите цени на петрола в сравнение с конкурентите си, тъй като горивото й за четвъртото тримесечие не е хеджирано.

Повечето авиокомпании хеджират цените на горивото си в аванс и ще продължат да плащат над пазарните цени следващата година, което ще им попречи да се облагодетелстват незабавно от спада в цената на петрола. От Easyjet обявиха на 17 септември, че са хеджирали 48% от горивните си нужди до следващия септември на цена от 1 225 долара на тон, което е с повече от 50% над пазарната цена за самолетно гориво.

Още около 30 авиокомпании, включително и нискотарифни ще фалират преди края на годината, тъй като ще изпитат недостиг на средства поради намаляващия пътникопоток по време на зимата, заяви главният изпълнителен дитектор на British Airways Уили Уолш на 24 септември.

Някои ръководители на авиокомпании очакват пътникопотока като цяло да остане висок в условията на икономическо забавяне, тъй като в днешно време хората гледат на пътуването по въздуха като на необходимост.