Египетските власти може да поискат над 1 млрд. долара обезщетение за това, че помогнаха за освобождаването на контейнеровоза Ever Given от Суецкия канал, а в момента има дилема кой да плати сметката.

“Ще достигнем компенсации в размер на над 1 млрд. долара,” заяви пред египетския телевизионен канал Sada El Balad Осама Раби, председател на държавния оператор на Суецкия канал.

Според Раби сумата е базирана на загубите от приходи на канала, разходите за оборудване и машини и часовете работа на 800-те спасители, които освободиха кораба.

“Ще поискаме справедлива сума,” казва Раби, без да конкретизира кой ще плати.

“Спестихме им толкова много, като спасихме кораба без някакви сериозни поражения или загуби. Целият кораб можеше да бъде изгубен,” добавя той.

Фиаското със Суецкия канал показа защо все по-големите кораби са проблемБлокадата през миналата седмица на основен търговски маршрут от страна на тежащ 224 000 тона контейнеровоз породи въпроси относно това дали плавателните съдове не станаха прекалено големи за водните пътища, по които се движат

Тежащият 200 000 тона контейнеровоз беше освободен от пясъка в понеделник - шест дни след страничното му засядане в Суецкия канал.

Инцидентът предизвика криза в международния транспорт, блокира глобална търговия на стойност 9 млрд. долара на ден и накара 422 плавателни съда, превозващи всичко - от суров петрол до добитък, да чакат за преминаване през канала.

Раби твърди, че се надява до „до два-три дни“ да има споразумение за обезщетение, а ако това не се случи, Египет може да задържи кораба в Голямото горчиво езеро, северно от Суецкия канал, където в момента се проверява състоянието му.

“Можем да се договорим за определена компенсация или нещата ще отидат в съда. Ако те решат да отидем на съд, тогава корабът трябва да бъде задържан,” предупреди той.