Египет ще освободи контейнеровоза, който блокира през март Суецкия канал, след като страната се е договорила за компенсация със собствениците и застрахователите на плавателния съд.

Двете страни обявиха, че Ever Given ще може да напусне Голямото горчиво езеро в близост до Суецкия канал, където е задържан в момента.

Условията по сделката не бяха обявени, но Египет настояваше за 550 млн. долара обезщетение.

Дългият 400 метра Ever Given заседна странично в Суецкия канал, след като попадна на силни ветрове.

Той беше освободен шест дни по-късно след спасителна операция, в която участваха флотилия от влекачи и драгиращи кораби и по време на която един човек загина.

Глобалната търговия беше нарушена, тъй като стотици кораби трябваше да изчакат, за да минат по дългия 193 км морски път, който свързва Средиземно с Червено море и предоставя най-кратката връзка между Азия и Европа.

IKEA и Lenovo сред компаниите с блокирани стоки на кораба Ever GivenОгромният контейнеровоз Ever Given вече не блокира Суецкия канал, но кризата далече не е приключила за компаниите, които трябва да изтърпят проточилата се съдебна битка с надеждата да си получат стоките на стойност стотици милиони долари, които стоят на борда на конфискувания от египетски власти кораб вече два месеца

UK Club, която застрахова за задължения към трети страни компанията собственик на кораба Shoei Kisen, обяви вчера, че има "официално решение" относно компенсацията с държавната компания, която управлява канала.

Нито една от двете страни не обяви каква е стойността на споразумението, но председателят на компанията, управляваща Суецкия канал - Осама Рабие, заяви, че тя ще получи влекач като част от сделката.

От компанията първоначално поискаха 916 млн. долара обезщетение, в това число 300 млн. долара бонус за спасителната операция и 300 млн. долара заради негативния ефект върху репутацията й. От UK Club обаче отхвърлиха иска, описвайки го като "изключително голям" и "до голяма степен необоснован ".

Египет впоследствие занижи иска си до 550 млн. долара, но се смята, че собствениците и застрахователите на кораба са предложили да платят 150 млн. долара.

Стойността на стоките в 18-те хиляди контейнера, които се намират на борда на кораба, е оценена на 775 млн. долара. Те включват продукти на големи международни компании, като Lenovo и Ikea, както и на по-малки компании, като британската Snuggy и производителя на велосипеди Pearson 1860.