Европейската комисия реши да постави като условие за отпускането на помощи за пътна инфраструктура в държавите членки на ЕС засилването на сигурността по пътищата за намаляване на половина на загиналите при катастрофи до 2020 г.

Тя обаче няма да се намесва при определянето на ограниченията на скоростта. "Моментът не е узрял за хармонизиране на ограниченията на скоростта в целия ЕС", призна комисарят по транспорта Сим Калас при представянето на програмата за действие за сигурност на пътя. Комисията констатира същото и за санкциите.

"Трудно е да се хармонизират наказателните кодекси" на 27-те държави членки на ЕС, призна той. Превишаване на скоростта, извършено от френски гражданин в Белгия, ще се санкционира с обикновена глоба, която трябва да се плаща на място, а във Франция нарушението ще доведе и до отнемане на известен брой точки.

Еврокомисарят призна и че програмата за действие 2001-2010 г. се е провалила. "Не постигнахме целите си" за намаляване на пътните инциденти. "Един човек загива на всеки 15 минути при пътни инциденти в ЕС", заяви той. Над 35 000 души са загинали в ЕС при катастрофи през 2009 г. "Това струва на обществото 130 милиарда евро на година, което е прекалено много", заяви Калас.

Той препоръча известен брой мерки с нова цел, да се намалят на половина смъртните случаи на пътя до 2020 г. За постигането й той изисква да се строят по-сигурни пътища и обяви, че "само съобразената с изисквания инфраструктура може да получи помощ от европейските фондове". Еврокомисарят изиска подобряване на образованието на водачите на автомобили, но също така на мотористите и на велосипедистите.

Източник: БГНЕС