Експерти предупреждават авиокомпаниите да бъдат особено внимателни с повторното активиране на самолетите, които бяха заземени по време на пандемията.

Сред заплахите за машините, които ще започнат да летят отново, са отвикналите пилоти, грешките в поддръжката и дори гнездата на насекоми.

Ограниченията за пътуване доведоха до огромен спад на полетите, като много от самолетите престояват вече значителен период на земята.

В резултат на това има скок в броя на проблемите при връщането им отново в небето.

“За всеки самолет ще има конкретен набор от инструкции за поддръжка, но това никога не е правено в такива мащаби преди,” казва пред BBC Грег Уолдрън, управляващ редактор за Азия на списание FlightGlobal.

Освен регулативните органи, застрахователите също изказваха своите притеснения.

“Има хора, които се завръщат на работа, но са доста отвикнали, което е сериозен проблем,” казва Гари Морган от застрахователния брокер Aon.

Това „не е като да караш велосипед“

Един от най-притеснителните проблеми е увеличението в броя на извършените лоши заходи за кацане.

Броят на така наречените "нестабилизирани заходи" е нараснал рязко тази година, според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).

Те пък могат да доведат до твърди кацания, подминавания на пистата и дори катастрофи.

През май самолет на Пакистанските авиолинии катастрофира след нестабилизиран заход, при което загинаха 97 души. Други 18 жертви имаше при катастрофа по време на кацане на самолет на Air India Express, което също дойде след нестабилизиран заход.

Експерти твърдят, че пилотите трябва да са по-предпазливи от обикновеното, когато се връщат на работа, пише BBC.

“Управлението на самолет може да изисква доста технически умения. Ако не си го правил известно време, това определено не ти идва естествено, като карането на велосипед,” добавя Уолдрон.

Според него обаче авиокомпаниите са наясно с въпроса и в много от случаите са отделили допълнително време, което пилотите да прекарат на симулатори на полети.

Проблеми с поддръжката

Самолетите, които са заземени, обикновено преминават редовни прегледи и поддръжка, за да се гарантира, че са готови да се върнат в небето, когато положението се подобри.

Производителите също така предоставят подробни инструкции за това как трябва да се съхраняват техните самолети. Въпреки това обаче има проблеми.

IATA: За транспорта на ваксината ще са необходими 8 000 „Джъмбо джета“Разпространението на ваксината срещу коронавирус по света ще бъде

Според Агенцията на Европейския съюз за авиационна безопасност (EASA) има ръст в броя на случаите на ненадеждни показатели за скорост и височина по време на първия полет на самолети, които са били заземени.

В някои случаи пилотите са се отказвали от излитанията или пък самолетите са се връщали в базата.

Гнезда на насекоми

В много предишни случаи проблемите с данните от показателите за въздушната скорост са се дължали на насекоми или ларви, които са се настанили в тръбите на самолетите, които са от съществена важност за отчитането на скоростта.

Тези въпроси са добре известни на авиационната индустрия и Уолдрон смята, че въздушният транспорт ще остане безопасен.

Според него обаче ще има известни проблеми, защото самолетите са били на земята повече време, „от когато и да било“, а в някои случаи въпросните машини са нови модели, което означава, че потенциалните проблеми не са толкова добре документирани.