В силно оспорван вот днес ЕП одобри предложението за пълно отделяне на производството и доставката на електричество от експлоатацията на мрежата, съобщи пресслужбата на ЕП. По този начин Европарламентът избра вариант, стигащ много по-далеч от първоначалните предложения на Комисията, и се противопостави на постигнатия неотдавна компромис в Европейския съвет, съобщава БТА.

Евродепутатите приеха с 449 гласа "за", 204 "против" и 19 "въздържали се" доклада на Илунед Морган (ПЕС, Великобритания) върху предложението за изменение на директивата за вътрешния пазар на електроенергия (в рамките на процедура на съвместно вземане на решение, първо четене). Избирайки между три различни предложения за отделяне на производството и доставката на енергия от експлоатацията на мрежата, депутатите избраха стигащата най-далеч опция - пълното отделяне на собствеността върху преносната инфраструктура.

Това на практика означава, че предприятията нямат право да упражняват контрол над производството или доставката на електричество и едновременно с това да упражняват пряко или непряко контрол върху оператор на преносна система (и обратното).

Депутатите отхвърлиха предложението за т. нар. "трети път", издигнато от група членове на ЕП и осем държави-членки (сред които и България, както и Франция и Германия), което според думите на неговите поддръжници би дало възможност на "държавите членки да либерализират още повече своите пазари, без да се налага да прибягват до разделяне на собствеността".

На 6 юни държавите членки постигнаха компромис именно по този "трети път", приемайки два алтернативни варианта за отделяне на собствеността: моделите за "независим оператор на система" и "независим преносен оператор". И двете опции биха позволили на електрическите компании да запазят собствеността върху своите мрежови активи, осигурявайки ефективно разделение на интересите чрез строги правила за активите, оборудването, персонала и т.н. Европейският парламент отхвърли и двете възможности, приемайки пълното отделяне на собствеността.

Депутатите отхвърлиха не само опцията "трети път", но също така и предложението за втори алтернативен подход. Европейската комисия първоначално предложи опция (въпреки че ясно подчерта, че пълното разделяне е предпочитаният от нея вариант), при която компаниите могат да запазят собствеността върху своите мрежови активи, ако предадат управлението на преносната мрежа на "независим оператор на система" - предприятие или орган, напълно отделен от компанията-собственик.

В крайна сметка депутатите от ЕП отхвърлиха напълно тази алтернатива. Според мнението на докладчика тази опция би означавала по-голяма бюрокрация и скъп регулаторен контрол.

От друга страна, Европейският парламент подкрепи предложението на ЕК за предотвратяване на контрола над преносните системи или операторите на преносни системи от страна на лице (или лица) от трети държави.

Депутатите същевременно допълниха законодателната инициатива, приемайки поправки за защита правата на потребителите. Според тях потребителите трябва да имат:
право да се оттеглят от договорите със своите доставчици без
такси;
право на компенсация, ако качеството на предложената услуга не
покрива определени критерии (като например неточни или забавени
сметки);
достъп до информация за своите права чрез сметките и интернет
страниците на електрическите компании;
достъп до информация за процедурите, които трябва да се следват
в случаи на спорове;
право на смяна на доставчик за срок от две седмици;
право да бъдат информирани поне на всеки три месеца за своето
потребление, съответните цени и разходи за услугата;
достъп до интелигентни електромери в срок до 10 години от
влизането в сила на настоящата директива;
право да изберат своя доставчик независимо от държавата-членка,
в която последният е регистриран;
достъп до информация за въздействието върху околната среда (емисии на СО2 и радиоактивни отпадъци), които са резултат от производството на електроенергията от страна на доставчика;
право на защита от пазарни злоупотреби: за тази цел националнитевласти трябва да могат да налагат горна граница на цените на неконкурентоспособни пазари за "определен, ограничен период от време".

Освен тези мерки, ЕП повдига въпроса и за специфични мерки за защита на т.нар. "уязвими потребители". Държавите-членки трябва да осигурят адекватни гаранции за защита на "лицата, които страдат от енергийна бедност" (битови потребители, които не могат да си позволят да отопляват дома си на приемливо равнище), включително мерки относно сроковете за плащане, които да им помогнат да избегнат изключване.

В същото време депутатите настояват държавите-членки да въведат подходящи мерки, които да намалят разходите за енергия на домакинствата с ниски доходи, както и на потребители в отдалечени райони. Едновременно с това те призовават националните регулаторни органи "да дадат мандат на електроенергийните предприятия за въвеждане на ценообразуващи формули, при които цената расте при по-високо равнище на потребление".

Имайки предвид съществуващата тясна връзка между енергийната консумация и климатичните промени, депутатите оторизират националните регулаторни органи да изискват от операторите на система да дават "приоритет на производствени съоръжения, използващи възобновяеми енергийни източници или отпадъци или произвеждащи комбинирано топло- и електроенергия", освен ако това не води до компромис със сигурността и надеждността на енергийната система.

Разглеждайки регионалните енергийни пазари като първа стъпка и междинен етап при осъществяването на единния вътрешен пазар на електроенергия, депутатите подчертават, че държавите членки трябва да насърчават интеграцията на националните си пазари на
европейско и регионално ниво.

ЕП прие доклади за Агенцията за сътрудничество между енергийните регулатори и за условията за достъп до мрежата за трансграничен обмен на електроенергия.