ЕП: По-голяма свобода за стоките и повече сигурност за потребителите

340
ЕП: По-голяма свобода за стоките и повече сигурност за потребителите

Европейският парламент прие на първо четене законодателен пакет, който е от голямо значение за свободното движение на стоки в Съюза. Пакетът се състои от два регламента и решение за обща рамка за пускането на продукти на пазара, както и за изисквания за акредитация и наблюдение на пазара. Новото законодателство ще улесни движението на стоките, ще увеличи отговорността на производителите и най-вече на вносителите и ще даде по-голяма сигурност на потребителите.

С вота в Парламента и след предварително постигнатото споразумение със Съвета законодателната процедура приключва. Очаква се законодателството да влезе в сила от януари 2010 г.

Свободното движение на стоки е един от основните принципи на единния пазар - крайъгълен камък на икономическата кохезия в ЕС и движеща сила на икономическия растеж и конкурентоспособността в Европа. Обаче на практика често протекционизмът създава бариери за свободната търговия в рамките на ЕС. Законодателният пакет, който беше одобрен от Парламента днес цели да предотврати тези бариери и да улесни търговията на продукти, произведени в една държава членка в други страни в ЕС. Другата основна цел на законодателството е да гарантира безопасността на продуктите.

Според договорите никоя държава членка не може да предотврати продажбата на продукт на нейната територия, който се продава законно в друга държава членка. Само изключителни обстоятелства могат да оправдаят въвеждането на технически изисквания, които се прилагат за определен продукт от дадена страна-членка. Регламентът за прилагане на някои технически правила за продукти, които се продават законно в друга държава-членка, цели да увеличи прилагането на правилото за взаимното признаване, което означава, че ще бъде по-трудно за държавите членки да блокират продажбата на определен продукт в други държави членки.

Заради появата на нови продукти, увеличеният внос от държави, които не са членки на ЕС, различните правила и подход в държавите членки и някои други фактори, Комисията представи на Съвета и Парламента две предложения през 2007 г. за пласирането на продукти на пазара - предложение за решение за обща рамка за пускането на продукти на пазара (доклад от Christel Schaldemose – ЕНП-ЕД, Дания) и предложение за регламент за определяне на изискванията за акредитация и наблюдение на пазара (доклад от André Brie – ЕОЛ/СЗЛ, Германия).

Основната цел на регламента за определяне на изискванията за акредитация и наблюдение на пазара във връзка с пускането на продукти на пазара е да направи по-ясни правилата за акредитация на национално и европейско ниво и да се подобри наблюдението на пазара.

Регламентът дефинира маркировката CE като "единствената маркировка, която потвърждава съответствието на продукта с приложимите изисквания съгласно съответното законодателство на Общността за хармонизация, предвиждащо нейното поставяне ". Регламентът уточнява, че съществуващите национални маркировки ще могат да продължат да се използват, ако тези маркировки осигуряват допълнителна информация на потребителя и не са обхванати от законодателството на Общността.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg