Европейският съюз публикува списък с близо 4000 самолетни компании в света, които от 2012 г. ще трябва да дадат своя принос в борбата срещу климатичното затопляне. В противен случай ще им се налагат солени глоби в летищата на 27-е, предава АФП.

Замърсяващите атмосферата емисии от авиацията сега са 3% от общите европейски емисии на вредни газове. Без да се съобразява с несъгласието на мнозинството страни членки на Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) и с яростните протести на компаниите от Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА), Евросъюзът се сдоби с нов закон.

От 1 януари 2012 г. всички самолетни компании, действащи в ЕС - европейски или не - трябва да поставят таван на емисиите си на въглероден диоксид (СО2) от 97% от годишно референтно равнище (изчислявано като средно за годините 2004-2006). Следващата година таванът ще падне на 95%.

Освен това компаниите ще трябва да плащат 15% от разрешителното си да замърсяват на европейските страни в рамките на обменна борса, останалото ще е безплатно. Регламентът, който е публикуван днес в официалния вестник на Европейския съюз, включва списъка на засегнатите от този закон компании, който може да им струва според изчисленията на някои експерти близо милиард евро.

На всяка компания ще бъде посочена европейска държава, пред която ще трябва да изложи в подробности как смята за изчислява вредните си емисии. На тази държава тя по-късно ще плаща стойността на платените си права да замърсява. Подложена на силен натиск, Европейската комисия отложи за есента извънредно важното съобщение за тавана на емисиите на СО2, който ще бъде наложен във въздухоплавателния сектор през 2012 г.

Според документ на Брюксел въздухоплаването е изхвърлило средно годишно 216 милиона тона СО2 за периода 2004-2006 г. в ЕС. Това означава определяне на таван на замърсяващите емисии от 210 милиона тона през 2012 г., което според ИАТА е занижено с около 10%.

Източник: БГНЕС