Европейската комисия ще финансира до 85% от разходите по проекта Rail Baltic, който ще осигури скоростна железопътна връзка между Талин, Пярну, Рига, Паневежис, Каунас, Вилнюс и Варшава. Пътническите влакове, които ще минават през трасето от 2026 г., ще се движат с до 250 км в час, а товарните – до 120 километра в час.

Според Катрин Траутман, европейски координатор на северноморския балтийски TEN-T коридор, войната на Русия в Украйна е променила фундаментално функцията на Rail Baltic. Той вече е важен не само за икономиката на региона, но и за неговата отбрана, предаде The Baltic Times.

„Трябва да доближим балтийските страни и Финландия до ЕС. Необходимо е войските и военното оборудване да пътуват бързо до ЕС, за да се гарантира защитата на нейните членки и тези на НАТО. Проектът е особено важен в контекста на присъединяването на Финландия и Швеция към Алианса”, подчерта Траутман.

Rail Baltic бе икономически проект, фокусиран върху транспортна връзка с екологичен ефект, но войната в Украйна го превръща в гарант на сигурността и мира, добави координаторът на Балтийския транспортен коридор.

Решението за финансиране на ЕК трябва да получи одобрението на Европейския парламент.

Rail Baltic е сред приоритетните проекти на ЕС за трансевропейската транспортна мрежа. Миналото лято ЕК отпусна допълнителни 357 млн. евро за неговото финансиране, което възлиза на около 7 млрд. евро.