Европейският парламент прие незаконодателен доклад от Gabriele Albertini (EНП-EД, Италия) за устойчива европейска транспортна политика от енергийна и екологична гледна точка. Те подкрепиха въвеждането на пътни такси в градските зони и въвеждане на нови начини за оптимизиране ползването на личните автомобили.

Според докладчика Gabriele Albertini (ЕНП-ЕД, Италия) развитието на устойчив транспорт зависи от съчетанието на политиките на технологичните иновации и ценообразуването, а също така и от промяната в навиците на всеки от нас. "Градските зони изискват управленски политики като такси за натоварване на пътното движение и пътни такси. Опитът на Лондон може да послужи за пример на други градове", каза Albertini.

Докладът обръща специално внимание на използването на алтернативни горива, на мобилността, а също така преминаване към друг вид транспорт в полза на обществения транспорт, придвижването пеша и с велосипед, въвеждане на технологични иновации (по-широко използване на системите за интелигентен транспорт), както и въвеждане на нови начини за оптимизиране ползването на личните автомобили като например ползване от няколко лица на един автомобил и създаване на възможности за работа по домовете.

Отправя се призив към Комисията и държавите членки да инвестират повече средства в научноизследователска дейност в областта на транспорта, с оглед разработването на по-енергийно ефективни технологии и технологии за намаляване на емисиите на СО2. Подчертава се също така, че проблемът с натоварването на пътното движение в градовете, което причинява 40% от емисиите на СО2 и 70% от другите замърсяващи емисии, отделяни от автомобилите, трябва да се разгледа по по-амбициозен начин.

Докладът подчертава, че за да се постигне целта за устойчив европейски транспорт е необходимо да се съчетават различните политики, а именно: технологично развитие (мерки за повишаване на енергийната ефективност; нови стандарти/норми за двигатели и горива; използване на нови технологии и алтернативни горива); пазарни инструменти (данъци/такси, основаващи се на въздействието върху околната среда или на степента на натоварване на пътното движение, данъчни стимули, схема за търговия с емисии, която да отчита специфичните особености на различните видове транспорт); съпътстващи мерки за оптимизиране на използването на транспортните средства и инфраструктурата и за насърчаване извършването на промяна в навиците на компаниите и гражданите.

Депутатите подчертават значението на транспортния отрасъл за трудовата заетост, растежа и новаторството.