Европейският съюз обяви планове за слагане на край на продажбите на замърсяващи автомобили до 2035 г. - амбициозна цел, която ще включи хибридните автомобили в списъка със застрашени видове и ще сложи началото на бързо и драстично преминаване към изцяло електрически модели.

Тази седмица Европейската комисия обяви, че иска да въведе изисквания, според които автомобилната индустрия трябва да намали средното ниво на вредните емисии на новите автомобили с 55% до 2030 г. Допълнително намаляване със 100% до 2035 г. пък на практика ще означава, че всички нови автомобили, регистрирани от тази година нататък, трябва да са с нулеви емисии.

Новата цел за 2030 г. би представлявала значителен скок от настоящата цел на ЕС за намаляването на емисиите на новите автомобили с 37.5%, която бе зададена през декември 2018 г.

Предложените промени в правилата са част от много по-голям пакет, които има за цел да придвижи стремително напред ЕС към целта за намаляване на вредните емисии с най-малко 55% до 2030 г., в сравнение с нивата от 1990 г. Европа иска да е първият континент, който да постигне климатичен неутралитет до 2050 г.

"Икономиката на изкопаемите горива достигна своя лимит. Ние искаме да завещаем на следващото поколение една здрава планета, както и добър ръст на заетостта и икономиката, които не вредят на природата," заяви председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен.

За да улесни преминаването към електромобили, ЕК ще изисква 27-те страни членки на ЕС да увеличат капацитета за зареждането им. Зарядните станции ще бъдат инсталирани на всеки 60 километра по основните магистрали, а минималните данъчни ставки за бензина и петрола ще бъдат увеличени.

"Това е повратна точка за автомобилната индустрия и добра новина за шофьорите," казва пред CNN Business Уилям Тодс, изпълнителен директор на организацията Transport & Environment. "Новите правила на ЕС ще демократизират електромобилите и ще осигурят сериозна подкрепа на процеса по зареждането им."

Автомобилната индустрия играе основна роля в европейската икономика, като допринася със 7% от БВП и подкрепя 14.6 милиона работни места на континента. Транспортът обаче е единствнеият сектор, в който вредните емисии се увеличават, а движещите се по пътищата автомобили са допринесли с 21% към емисиите на въглероден двуокис през 2017.

Автопроизводителите усещат накъде „духа вятърът“ и много от тях обявиха амбициозни планове в последните месеци за увеличение на производството на електромобили. Инвеститорите пък възнаградиха най-амбициозните компании с повишение на цената на акциите им.

Volkswagen, която притежава няколко марки, сред които Audi и Porsche, обяви тази седмица, че иска електромобилите да съставляват 50% от продажбите й до 2030 г. До 2040 г. най-големият автопроизводител в Европа планира да продава само возила с нулеви емисии на основните си пазари, сред които са САЩ и Китай

Ford също представи планове да продава само електромобили в Европа до 2030 г. Renault, Volvo, BMW и собственикът на Mercedes-Benz Daimler обявиха свои програми за повишаване на производството на по-чисти автомобили.

Въпреки това много автопроизводители ще трябва да ускорят плановете си, за да оправдаят целите на ЕС, които са едни от най-агресивните в света. За да балансират емисиите, генерирани през 2030 г. от автомобилите с двигатели с вътрешно горене, сред които и хибридите, автопроизводителите ще трябва да продават доста електромобили.

По-екологични ли са електромобилите? Да, но е малко сложно... С нарастването на популярността на електромобилите, дебатът за това дали те са достатъчно екологични все по-често излиза на преден план

"Тези таргети не би трябвало да са изненада за автопроизводителите, въпреки че изискват ускорено преминаване към електромобилите," пишат наскоро в свой доклад анализатори на Barclays.

Темповете, с който регулаторите искат да се случва промяната, са от значение за автопроизводителите, защото те планират да използват печалбите от продажбата на бензинови и дизелови автомобили, за да финансират разработките и производството на електромобили.

Финансовият директор на Volkswagen Арно Антлиц обяви тази седмица, че бизнесът с автомобили с двигатели с вътрешно горене ще "помогне за генерирането на печалбите и паричните потоци", необходими за инвестициите в софтуер, автономно управление и производствени платформи за електромобили. Volkswagen ще отдели 73 млрд. евро до 2025 г. за разработването на тези технологии.

Може да минат години преди правилата на ЕС да влязат в сила. Планът трябва да бъде прочетен, коригиран и одобрен от Европейския парламент и Съвета на Европа.

Великобритания обяви миналата година, че ще забрани продажбите на нови бензинови и дизелови коли от 2030 г., а тези на някои нови хибриди ще продължат до 2035 г.

Въпреки това времето е от значение. Според Тодс автопроизводителите трябва да действат бързо, за да помогнат с разрешаването на климатичната криза.

"Проблемът е, че автомобилните компании трябва да започнат да продават тези по-чисти автомобили през 2030 г. Нашата панета не може да си позволи още девет години на големи приказки и малко действия от страна на автомобилната индустрия," казва той.