Европа забрави за климата и се надпреварва за въглища

937
Европа забрави за климата и се надпреварва за въглища

© pixabay.com

Дремещото пристанище Мтвара в Танзания до миналата година основно търгуваше с кашу. Сега там кипи работа. То е изпълнено с кораби, на които се товарят въглища. Промяната идва от сериозната надпревара за едно от най-замърсяващите горива, откакто започна руската инвазия в Украйна.

Традиционно Танзания изнася въглища само за съседни страни в Източна Африка. Изпращането им по-надалеч не можеше да се обсъжда, тъй като изискваше транспортиране на материала от мини на разстояние повече от 600 км от Мтвара, най-близкото пристанище до Индийския океан.

Парализиращата енергийна криза в Европа промени всичко това, пише Ройтерс.


Цените на въглищата, които се използват за производство на електричество, се покачиха до рекордни нива, като резултат от войната, която остави много европейски страни без достъп до жизненоважни доставки на природен газ и въглища от техния топ доставчик Русия.

Купувачите в Европа и извън нея сега се надпреварват да плащат в долари за въглища от доста отдалечени мини - такива в Танзания, Ботсвана и дори потенциално в Мадагаскар.

Енергийната криза във Великобритания – по-голяма от пандемиятаВеликобритания скоро ще трябва намери отговор на повишаващи се енергийни сметки или рискува да стигне до хуманитарна криза

Възстановяващото се търсене на въглища, водено от правителствата, които се опитват да се откажат от руската енергия, като същевременно поддържат таван на цените на електроенергията, се сблъсква с плановете за опазване на климата, които изключват употребата на от най-замърсяващото изкопаемо гориво.

„Европейските играчи след руската война отиват на всяко място, където има въглища“, казва Ризван Ахмед, управляващ директор на въгледобива Bluesky Minings в Дар ес Салам, Танзания.

„Те предлагат да платят много добри цени”, допълва той.

Търговецът на суровини Cargill отбеляза значително увеличение на доставките на въглища в Европа през последните месеци, казва Ян Дилеман, президент на подразделението за океански транспорт на Cargill, като компанията транспортира 9 милиона тона въглища в световен мащаб през периода юни-август в сравнение със 7 милиона годишно по-рано.

Европа се състезава с други купувачи, а алтернативата - газът, е още по-скъпа, казва Дилеман. По думите му, към Старият континент ще се отправят големи доставки от Колумбия, Южна Африка и дори по-далеч.

Газ за 4000 долара - как Европа ще преживее зимата?Цената на газа в Европа може и да достигне рекордно ниво от 4000 долара за хиляда кубически метра още преди зимата

Независимо колко кратка е отворилата се възможност, редица страни с мини за въглища ще се възползват от маржовете, за да спечелят. Шансът е твърде добър, за да бъде пропуснат.

Въглищата на австралийското пристанище Нюкасъл – глобален показател – се търгуваха на 429 долара за тон на 16 септември, малко под историческия връх от 483,50 долара през март и нагоре от около 176 долара/тон по това време миналата година.

От ноември миналата година на Мтвара са регистрирани 13 кораба, натоварени с въглища. Тогава стартират първите доставки, според служител на пристанището.

Последният кораб MV Miss Simona за насипни товари с капацитет 34 529 тона акостира миналата седмица. Натоварен е и е отплавал за Франция.

Българският бизнес

Всичко по темата Газовата криза

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Веска Петкова
# 0
21:09 | 25 September 2022
Необходимостта от въглища е временно явление за Европа. Човечеството използва въглища за индустриални цели от поне 300 г., докато природният газ се експлоатира едва от около 60 г. Няма да се лишим от тази високоефективна и природощадяща суровина, само заради една изкуствено създадена криза, която почива на необмислена политическа реторика и неоправдана военна интервенция. Всяка държава в Европа успя да сформира търговски взаимоотношения с други големи износители на природен газ. Ще разчитаме на вътрешния европейски пазар и солидарност между държавите-членки на ЕС, за да преодолеем недостигът на природен газ за този отоплителен сезон, а през следващата година ще има добре формиран и активно работещ конкурентоспособен пазар, на който ще се договарят достатъчно количества природен газ.
gergana_93
# 1
10:09 | 21 September 2022
Чета и все повече се притеснявам за бъдещето, което ни очаква. Вместо да се предприемат адекватни мерки за смекчаване на кризата стимулирайки промишлеността и домакинствата чрез субсидии да продължат да потребяват природния газ , защото е най-чистото и екологично гориво, ще го заменяме с въглища. А какво ще стане с природата? Въглищата са едни от най-големите замърсители на въздуха, отделяйки рекордни нива фини прахови частици.
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg