Повечето големи европейски градове се сблъскват със сходни проблеми - замърсяване, задръствания, шум. Някои европейски столици като Рим, Лондон и Стокхолм вече въведоха мерки като например "зелени зони" и пътни такси с цел подобряване на т. нар. "градска мобилност". Възможно ли е подобни мерки да се координират на европейско ниво, задават въпроса от представителството на Европейския парламент у нас.

Според докладчика Reinhard Rack (ЕНП-ЕД, Австрия) ЕС трябва да начертае цялостна стратегия относно градската мобилност, водеща до намаляване на употребата на частни автомобили и насърчаваща по-добър градски транспорт. Целта е да могат да се изпълнят поетите от ЕС ангажименти за защита на околната среда и намаляване на емисиите на парникови газове.

Докладът на Reinhard Rack, който ще бъде обсъден от пленума във вторник вечер, взима предвид Зелената книга на Европейската комисия "Към нова култура за градска мобилност" и Бялата книга за Европейската транспортна политика за 2010 г.

Според докладчика европейските градове следва да могат да избират между широк набор от гъвкави инструменти, за да изготвят набор от политики „по мярка” за намиране на решения на конкретните си проблеми, свързани с мобилността.

Общественият транспорт трябва да стане по-ефективен, атрактивен и по-лесно достъпен. Особено внимание трябва да се обърне на потребностите на работниците и служителите (пътуващи до работното си място), на хората с намалена подвижност, на децата и на възрастните хора.