Facebook смята да се промени, след като 15 години съществуваше като дигитален еквивалент на градския площад.

Новата посока, която ще поеме социалната мрежа, ще бъде точно в обратната посока – защита на неприкосновенността на личните данни в името на високо ниво на сигурност и поверителност в комуникацията.

Планът за рязък завой в политиката на Facebook бе съобщен от основателя и изпълнителен директор на компанията Марк Закърбърг, предава Forbes.

Закърбърг обяснява за предстоящите промени чрез публикация във Facebook, посочвайки, че планира акцент върху поверителната комуникация сред всички дигитални платформи на неговата компания – Instagram, WhatsApp и Messenger.

„Вярвам, че бъдещето на комуникацията ще засили промяната към поверителността, криптираните услуги, където хората могат да бъдат уверени, че това, което казват един на друг, ще остане защитено и техните съобщения и съдържание няма да се въртят наоколо завинаги”, пише Закърбърг.

„Това е бъдещето, което, надявам се, ще помогнем да създадем”, добавя той.

Доверието във Facebook сериозно изтъня в последно време след серия от проблеми с поверителността, като скандала с консултантската компания Cambridge Analytica, която се възползва от неоторизиран достъп до информацията на около 87 млн. потребители на социалната мрежа по повод президентските избори в САЩ през 2016 г. Наскоро пък стана ясно, че софтуерен глич позволява на рекламодателите да придобиват достъп до телефонните номера на потребителите.

Бизнес моделът на Facebook, изграден около възможността рекламодателите да се ползват от данни за потребителите и тяхната активност, бе на ръба на принципите на платформите за комуникация, които лежат на обещание за поверителност.

Натискът от страна на ръководителите на Facebook да се показват таргетирани реклами в WhatsApp през 2014 г., въпреки криптираната природа на платформата за комуникация, бе основната причина за напускането на съоснователя Брайън Актън.

Закърбърг признава, че когато става дума за поверителност, Facebook не може да се похвали с добри постижения.

„Понастоящем нямаме силна репутация в изграждането на услуги, които защитават поверителността, като в миналото сме се фокусирали върху инструменти за по-открито споделяне. Но постоянно сме показвали, че можем да еволюираме в изграждането на услуги, които хората действително искат, включително частна комуникация и истории”, пише основателят на Facebook.

Криптирането е ключово за поверителността, казва Закърбърг, обявявайки план за широкото имплементиране на системи за пълно криптиране на всички услуги за комуникация на Facebook.

Той посочва, че това е инструмент, който може да се използва за защита от всякакви вредни активности, като тормоз над деца, тероризъм или изнудване, добавяйки, че Facebook работи, за да идентифицира зловредните действия в поведението из платформите.

Facebook: Драги потребители, продуктът сте виеКогато използвате продукт, за който не плащате, то най-вероятно истинският продукт сте вие

„Намирането на правилните начини за защита, както на поверителността, така и на сигурността, е нещо, с което обществата исторически се борят. Все още има много отворени въпроси и ще се консултираме с експерти в сигурността, правото и правителствата за най-добрия начин за имплементиране на мерките за сигурност”, пише Закърбърг.

Алекс Стамос, бивш шеф на сигурността в Facebook, посочва в Twitter: „Искаше ми се да напише това две години по-рано”.

Промяната на модела на Facebook идва, след като платформата бе нападната за политиката си относно поверителността.

Федералната търговска комисия на САЩ планира глоба от няколко милиарда долара, което може да се превърне в най-високото наказание, наложено на технологична компания някога, сочи информация на The Washington Post.