Вече знаем, че Facebook се задейства бързо в края на миналата седмица, за да спре разпространението на видеата от кървавата стрелба в Нова Зеландия, но сега, всъщност, има и конкретни данни.

От компанията официално обявиха, че са премахнали 1.5 млн. видеа в първите 24 часа след терористичното нападение на две джамии в Нова Зеландия, при която загинаха 50 души, а други 50 бяха ранени. От тези 1.5 млн. видеа, 1.2 млн. са били спрени, още преди да бъдат качени.

"От уважение към хората, засегнати от тази трагедия и вследствие на опасенията от страна на местните власти, ние също така премахваме всички редактирани версии на видеото, които не показват графично съдържание", заяви Миа Гарлик, ръководител във Facebook.

Полезно е да се знае колко масово хората, всъщност, са се опитвали да споделят шокиращото видео, но ограниченият поглед на Facebook върху статистиката в този случай обрисува само една частична картина.

Не е ясно, например, колко дълго тези 300 000 видеа, която са качени, престояват там, или каква ангажираност от страна на потребителите са генерирали.

Не е ясно също така какви последствия очакват онези, които са се опитали да споделят видеото.

Има огромна разлика между писмените правила на Facebook и това как те се прилагат в реалността. Ужасяващите събития, които се случиха в Нова Зеландия, бяха стриймвани на живо във Facebook, а неколкостотин хиляди копия на видеото се появиха в платформата, преди да бъдат премахнати.

Това, всъщност, може и да е относително малък брой за социална мрежа с милиарди потребители, но въпреки това е ужасно голям брой предвид допълнителната популярност, която осигури на това престъпление.

Всичко това идва да покаже, че Facebook все още се налага да обясни някои неща и да отговори на много въпроси. Този стрийм, първо, никога не трябваше да се случва. По-важното обаче е какъв е следващият ход на Facebook.

Какви изводи могат да се направят от случилото се? Какви по-мащабни действия ще бъдат предприети, за да се предотврати нов подобен случай?

Facebook е също толкова безпомощна, както всеки от нас в слагането на край на омразата и насилието по света, но случилото се в Нова Зеландия даде ясно да се разбере, че компанията трябва да има по-добра защита срещу това платформата й да бъде използвана със зли намерения.