Френският парламент прие законопроект за регулиране на дейността на влиятелните личности в социалните медии с цел да се ограничи популяризирането на опасни продукти и тенденции.

342 сенатори от целия политически спектър гласуваха за приемането на законопроекта, съобщи Euronews. "Можем да се гордеем с това безпрецедентно споразумение", заяви докладчикът Амел Гакер, сенаторът, натоварен с представянето на законопроекта в горната камара.

Във Франция има около 150 000 инфлуенсъри, но действията на някои от тях поставиха маркетинга в социалните мрежи пред лавина от критики.

"Инфлуенсърите ще продължат да действат. Те винаги ще съществуват, но ще знаят, че законът е там, за да ги накаже", казват вносителите на законопроекта и допълватм че текстът "ще защити потребителите, особено по-младите".

Според критиците, подобни инструменти насърчават нереалистична представа за красота

Какво променя законът за инфлуенсърите?

В закона правното определение за такива личности е "физически или юридически лица, които срещу заплащане мобилизират своята известност сред аудиторията си", за да популяризират стоки и услуги онлайн.

Той забранява популяризирането на някои практики - като естетичната хирургия и забранява или строго регулира популяризирането на определени медицински изделия.

Забранява се и популяризирането на продукти, съдържащи никотин.

Относно спортните залагания и хазарта: инфлуенсърите вече няма да могат да промотират абонаменти за спортни прогнози, а промотирането на игри с парични залози ще бъде ограничено до платформи, които ограничават достъпа на непълнолетни.

Законът също така забранява публикуването на съдържание с видове животни, чието притежание е забранено.

Рекламните изображения - например на козметични продукти, трябва да разкриват дали са били ретуширани или е използван филтър, който ги прави по-привлекателни.

Наказанията за неспазване на разпоредбите могат да достигнат до две години затвор и глоба от 300 000 евро.

Кариерните инфлуенсъри - новите лидери на мнение в LinkedIn и TikTokПандемията създаде нов феномен, който отрази промяната в навиците на хората да споделят за работата си

Агентите на инфлуенсърите, също ще бъдат регулирани. Писменият договор ще бъде задължителен, когато сумите, за които става въпрос, надхвърлят определен праг.

Текстът включва и мерки за търсене на отговорност от социалните платформи, допълва Euronews.

Макар че много успешни инфлуенсъри в Европа работят от чужбина, например Дубай, френският законопроект цели да изисква от тези извън Европейския съюз, Швейцария или Европейското икономическо пространство, да сключват застраховка в рамките на ЕС, чрез която да се създаде фонд за обезщетяване на потенциалните жертви. Освен това те ще трябва да определят свой юридически представител в ЕС.

Профсъюзът на създателите на съдържание (Umicc) даде добра оценка на новия закон като "похвални и съществени предложения". От там обаче предупредиха законодателите за риск от "дискриминация или свръхрегулиране" на определени инфлуенсъри.