Събитието щеше да е доста банално, ако не се беше случило на точното място, в точния момент. Мястото е френско-германската граница по Рейн, която е емблематична за раздорите и помиренията в Европа.

Моментът е наближаването на втория тур на президентските избори, на който ще се реши бъдещето на Франция в ЕС, пише френският вестник Le Monde.

Кметът на Страсбург Ролан Рие и кметът на Кеел Тони Ветрано откриха днес удължението на линия D на страсбургския трамвай отвъд Рейн до съседния германски град.

На следващия ден първият трамвай ще потегли в 4.30 ч сутринта, за да свърже гара „Аристид Бриан“ с гарата в Кеел, преминавайки през три нови спирки и две величествени произведения на изкуството, които пресичат първо басейна на Вобан, а след това и Рейн, вечната гранична река.

Това е първият френско-германски трамвай в Страсбург от десетилетия насам. През уикенда пътниците в трамвая ще могат да се насладят на многобройни атракции – концерти, игри, улични спектакли, изложби на открито. Очаква се десетки хиляди хора да се включат в тържествата с осигурен безплатен достъп до трамваите, предоставени от Alstom.

Преминаването на Рейн с трамвай не е било възможно в едни по-бурни времена. След победата на французите през 1918 г. и премахването на първата трансрейнска линия, построена от Райха в Елзас след войната през 1870 г., Страсбург се обръща към Франция на запад.

Десетилетия наред територията между града и граничната река е ничия земя, но постепенно там процъфтяват различни видове индустрии.

Проектът за френско-германския трамвай струва близо 100 млн. евро (70 млн. евро от Страсбург и 26 млн. евро от Кеел). Той наистина е необходим на местните жители, тъй като всеки ден над 30 000 души преминават границата, много от които в посока Франция-Германия, за да работят.

Безработицата в провинция Баден-Вюртенберг, където се намира Кеел, е 3.5%, в сравнение с 10% в Елзас.

Трамваят е част от по-голям план за трансгранични промени в главния град на Елзас, известен като проекта „Два бряга“. Той предвижда трансформирането на 1.5 кв. км в граничната зона в район с жилища и магазини, свързани с дейността в пристанищната зона.

Целта е до 15 години там да заживеят близо 20 000 души в 10 000 нови жилища и да се създадат 8500 работни места.